پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهامرگ سالانه ۴۲۰ هزار نفر در جهان بر اثر غذای ناسالم

مرگ سالانه ۴۲۰ هزار نفر در جهان بر اثر غذای ناسالم

مرگ سالانه ۴۲۰ هزار نفر در جهان بر اثر غذای ناسالم

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش روز جهانی ایمنی غذایی گفت:

مسمومیت‌های ناشی از مصرف غذای ناسالم در کشور طی سال گذشته حدود ۴ هزار مورد گزارش شده که ۳۷۰۰ مورد از آب و غذا بوده که بیش از ۲ هزار مورد آن ناشی از مصرف غذای ناسالم بوده است.

غذای ناسالم می‌تواند موجب ۲۰۰ نوع بیماری از اسهال تا انواع سرطان‌ها شود. سالانه ۴۲۰ هزار مرگ در جهان ناشی از مصرف همین غذاها است که متأسفانه ۴۰ درصد این مرگ‌ها در کودکان زیر ۵ سال رخ می‌دهد.

غذا یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در سلامت بوده و با تمام بیماری‌ها کم و بیش ارتباط دارد. اگر نوع مصرف و تنوع غذایی خود بعضی از مواد را کم و زیاد کنیم به‌راحتی می‌توانیم از بسیاری از مشکلات و بیماری‌های چند دهه آینده پیشگیری کنیم.

در صورت اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی که باید از سنین پایین در کودکان آغاز شود، می‌توان پرفشاری خون را به عنوان مادر بسیاری از بیماری‌ها کنترل کرد.

کنترل دیابت، چاقی و سرطان‌ها مستلزم اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی است. متاسفانه با گسترش شهرنشینی ذائقه‌ها و الگوهای غذایی در جهت منفی تغییر یافته است. الگوی غذایی فعلی ما مبتنی بر افزایش مصرف فست‌فودها در پیاده‌روها، خیابان‌ها و حین رانندگی، با فرهنگ دیرینه کشورمان که تکیه بر مصرف غذای آشپزخانه‌ای در منازل بوده است، سازگاری ندارد.

افزودنی‌هایی مانند قند، نمک و چربی‌ها به غذاهای بیرون از منزل، جای خوشمزگی و لذایذ غذایی دیروز ما در منازل را گرفته است؛ بنابراین باید با یک فرهنگ‌سازی بسیار قوی، ذائقه‌ای که در طول دهه‌ها تغییر یافته را اصلاح کنیم.

اگر متوسط مصرف نمک در کشور 25 درصد کاهش یابد آثار آن در کاهش بیماری‌های شاخص و دارای مرگ‌و‌میر بالا، بسیار چشمگیر خواهد بود. متأسفانه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در روند تولید بعضی از مواد غذایی بالا است که در آینده با توجه به خطر ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در انسان‌ها، عواقب بسیار بدی خواهد داشت.

انتهای پیام

 

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر