پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاسالک، بیماری آندمیک ۱۹ استان کشور

سالک، بیماری آندمیک ۱۹ استان کشور

سالک، بیماری آندمیک ۱۹ استان کشور

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به روند کاهشی بروز سالک در ایران گفت:

با توجه به اقداماتی که در کشور انجام شده، سال قبل ۱۲ هزار و ۹۱۱ مورد مبتلا به سالک داشتیم؛ البته بیماری سالک هم‌چنان در ۱۹ استان کشور آندمیک است. سالک به‌وسیله پشه خاکی به انسان منتقل، و سبب بروز زخم پوستی می‌شود. این زخم ممکن است تا بیش از یک سال طول بکشد ولی محل آن بعد از بهبودی تا پایان عمر باقی می‌ماند و موجب اذیت و آزار فرد می‌شود.

سالک با یک جوش کوچک شروع می‌شود، این جوش در بسیاری از افراد مبتلا بزرگ شده و ایجاد زخم‌های بدشکل می‌کند. البته اشکال بیماری به‌صورت ضایعات غیر زخمی هم دیده می‌شود.

نریختن زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در اطراف منازل، استفاده از پشه‌بند، توری و پرده بهداشتی (دارای سوراخ‌های ریز و آغشته به حشره‌کش) به‌خصوص در هنگام غروب و در طول شب، پوشیدن لباس‌های کاملا پوشیده با آستین‌های بلند و شلوار بلند مخصوصا هنگام غروب و در طول شب، استفاده از داروهای دورکننده حشرات به‌خصوص در هنگام غروب و در طول شب، نرفتن به مناطق آلوده در هنگام غروب و در طی شب، نگهداری‌نکردن دام‌ها در نزدیکی محل سکونت، مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در صورت بروز هر ضایعه مشکوک (هر ضایعه که بیش از ۱۰ روز طول کشیده باشد) به‌وبژه اگر در محل زندگی بیماری وجود داشته باشد یا سابقه مسافرت داشته باشد و تکمیل دوره درمان از مهم‌ترین نکات برای پیشگیری از بروز بیماری است.

عدم مراجعه به‌موقع به مراکز بهداشتی موجب گسترده و بزرگ‌تر شدن ضایعه می‌شود.با عدم‌مراجعه پاسخ به درمان مشکل‌تر و طولانی‌تر می‌شود. تشخیص بر اساس نمونه‌برداری از ضایعه انجام، و همه اقدامات بهداشتی و درمانی در مراکز بهداشتی رایگان انجام می‌شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر