پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاکوچک‌کردن معده معجزه نمی‌کند، سبک زندگی را اصلاح کنید

کوچک‌کردن معده معجزه نمی‌کند، سبک زندگی را اصلاح کنید

کوچک‌کردن معده معجزه نمی‌کند، سبک زندگی را اصلاح کنید

دکتر مهران سهرابی، فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره جراحی کوچک‌کردن معده با هدف کاهش وزن گفت:

بعد از اعمال جراحی چاقی به‌غیر از کاهش اشتها و سیری زودرس و گاهی کاهش جذب بسته به نوع جراحی؛ متابولیسم تغییر می‌کند. به‌طور معمول یک‌سال تا ۱۸ ماه فرصت دارید که به وزن ایده‌آل برسید و سبک زندگی را تغییر دهید چون بعد از یک‌سال تا یک‌سال و نیم متابولیسم به حالت قبل برمی‌گردد و ممکن است اگر کالری زیاد دریافت کنید و تحرک نداشته باشید دوباره چاق شوید.

در این میان جراحی‌های اسلیو معده و بای پس معده از شناخته‌‌شده‌ترین جراحی‌های کاهش وزن هستند که بسته به شرایط بیمار، جراح عمل مناسب را پیشنهاد می‌کند. تفاوت اصلی این دو جراحی در این است که اسلیو معده فقط محدود کننده (دریافت کالری) است؛ در حالی که بای‌پس معده هم محدود کننده و هم باعث سوء‌جذب است، با بای‌پس معده، وعده‌های غذایی شما کوچکتر می‌شود و بدن شما کالری کمتری جذب می‌کند.

برای ادامه روند کاهش وزن و سالم ماندن، وعده‌های غذایی سالم را انتخاب کنید. در کنار رژیم غذایی سالم، باید ورزش کنید، از ریزه‌خواری و شیرینی‌خواری پرهیز کنید و به‌طور کلی زندگی سالمی داشته باشید.

خونریزی در خط منگنه، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، ریزش مو پس از اسلیو معده، ایجاد عارضه فتق و افتادگی پوست از جمله عارضه‌های احتمالی این عمل جراحی است، اما این به این معنی نیست که هر فردی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد این عوارض را تجربه می‌کند ضمن این که هیچ پزشکی هم در جهان نمی‌تواند صد در صد ادعا یا تضمین کند که بعد از این عمل هیچ عارضه‌ای متوجه شما نیست.

هر کسی ادعا کند که جراحی، «هر جراحی» بدون عارضه است، به‌طور قطع ادعایی بی‌پایه و اساس کرده است زیرا تمام جراحی‌ها خطرات احتمالی خود را دارند و بسته به شرایط فرد با هم متفاوت و درصدهای مختلفی هم گزارش شده است.

آمارها نشان می‌دهد در جراحی اسلیومعده ۳۰ تا ۵۰ درصد و در بای‌پس معده ۱۰ درصد برگشت بعد از عمل وجود دارد، اما (تعیین) نوع جراحی باید توسط پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار انجام شود.

به‌طور قطع درمان چاقی، کاهش انواع سرطان‌ها را در پی خواهد داشت، زیرا چاقی یکی از عوامل خطر انواع سرطان‌ها مثل سرطان سینه یا کولون یا حتی خود معده است، ضمن این‌که طبق آمار رسمی میزان ابتلا به انواع سرطان در افرادی که جراحی معده برای لاغر شدن انجام داده‌اند از آمار متداول پایین‌‌تر گزارش شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر