جمعه 30 شهریور 1403
25.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاکاهش ۲۸ درصدی خطر مرگ ناشی از زوال عقل با مصرف روغن...

کاهش ۲۸ درصدی خطر مرگ ناشی از زوال عقل با مصرف روغن زیتون

کاهش ۲۸ درصدی خطر مرگ ناشی از زوال عقل با مصرف روغن زیتون

روغن زیتون به‌دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی به‌خوبی شناخته شده است. برخی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانیِ موجود در روغن زیتون می توانند از سد خونی مغزی عبور کرده و به‌طور بالقوه تاثیر مستقیمی بر سلامت مغز داشته باشند.

یافته‌های جدیدترین مطالعه که در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا در بوستون ارائه شد، نشان می‌دهد که مصرف روغن زیتون می‌تواند خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کاهش دهد.

دانشمندان دانشگاه هاروارد به‌منظور بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و مرگ‌های مرتبط با زوال عقل، داده‌های سلامت بیش از ۹۰ هزار نفر را در آمریکا طی یک دورۀ سی ساله مورد ارزیابی قرار دادند. از این تعداد ۴۷۴۹ نفر بر اثر زوال عقل جان خود را از دست داده بودند. نتایج نشان داد افرادی که روزانه نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون به رژیم غذایی‌شان اضافه کرده بودند، ۲۸ درصد کمتر در معرض مرگ ناشی از زوال عقل بودند. هم‌چنین خطر زوال عقل در بین افرادی که روغن زیتون را جایگزین یک قاشق چایخوری مارگارین یا سس مایونز کردند، ۸ تا ۱۴ درصد کاهش یافت.

به گفته محققان، استفاده از روغن زیتون علاوه‌بر این‌که باعث بهبود کیفیت کلی رژیم غذایی می‌شود و برای سلامت قلب و عروق نیز مفید است، برخی از خواص منحصر به فرد آن را می‌توان به سلامت مغز نسبت داد.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان از زوال عقل رنج می‌برند و سالانه حدود ۱۰ میلیون مورد جدید تشخیص داده می‌شود.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر