جمعه 30 شهریور 1403
25.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاسن اهدای خون و چالش سالمندی

سن اهدای خون و چالش سالمندی

سن اهدای خون و چالش سالمندی

دکتر شبّر، مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت:

سن اهدای خون از ۱۸ سال تا ۶۵ سال و برای اهداکنندگان مستمر تا ۷۰ سال است و این درحالی‌ است که در دنیا با بحث سالمندی مواجهیم و این پدیده یکی از چالش‌های بزرگ مراکز انتقال خون دنیاست؛ چراکه طبق گزارش‌های سازمان‌های جهانی، سالمندی مصرف خون را به شدت افزایش می‌دهد؛ زیرا بسیاری از بیماری‌ها در دهه ۵۰ یا ۶۰ عمر اتفاق می‌افتد.

درصد زیادی از اتکای خون‌گیری به جامعه سالمندان است و به این ترتیب با افزایش سالمندی، کم‌کم این افراد که البته بخش زیادی از آن‌ها اهداکننده مستمر هستند، از چرخه اهدای خون خارج می‌شوند. بر همین اساس هم است که بر ترویج فرهنگ اهدای خون به‌ویژه اهدای خون مستمر در جوانان تاکید می‌شود.

هم‌چنین گروه خونی O مثبت بیشترین نسبت را در بُعد نیاز و اهداکنندگان دارد؛ چنان‌چه در حال حاضر یک سوم ذخایر خونی در تهران گروه خونی O مثبت است. به‌طور کلی گروه‌های خونی مثبت فقط می‌توانند به گروه‌های مثبت خون اهدا کنند اما در مورد گروه‌های خونی منفی چنین نیست و این سبب می‌شود نیاز به گروه‌های خونی منفی بیشتر باشد. مسئولان سازمان انتقال خون در همین راستا تأکید دارند که این موضوع نباید سبب عدم اهدای خون در گروه خاصی شود و بر همین اساس هم همواره از مردم می‌خواهند فارغ از گروه خونی خود برای اهدای خون مراجعه کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر