جمعه 30 شهریور 1403
25.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاسرطان پوست جزء ۵ سرطان اول در کشور

سرطان پوست جزء ۵ سرطان اول در کشور

سرطان پوست جزء ۵ سرطان اول در کشور

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان این‌که سرطان پوست جزء ۵ سرطان اول در کشور است، گفت:

بیش از ۸۵ درصد علت بروز سرطان پوست مرتبط با پرتوگیری از نور خورشید است. این موضوع بسیار پر اهمیت است به شکلی که سازمان بهداشت جهانی یکی از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار خود تا سال ۲۰۳۰ را کنترل خطر تشعشعات و آسیب‌های ناشی از نور خورشید قرار داده است. عمده علت بروز سرطان پوست را نیز به آفتاب‌گیری ناخواسته در زمان کودکی و نوجوانی نسبت می‌دهند.

این سازمان اعلام می‌کند که اگر هر نفر در طول زندگی خود ۵ بار سابقه سوختگی پوست به‌علت نور آفتاب را در ذهن دارد در ریسک بالای ابتلای به سرطان پوست خواهد بود.

مهندس علی گورانی افزود: اشعه ماوراءبنفش تنها سبب بروز سرطان پوست نمی‌شود و آسیب‌های دیگری هم در پی دارد،  پیرپوستی زودرس نیز عارضه دیگر اشعه ماوراءبنفش است. از سوی دگیر اشعه ماوراءبنفش می‌تواند به شدت به چشم آسیب برساند و سبب بروز آب مروارید و سرطان‌های چشمی شود.

متأسفانه به‌علت آموزش پایین شاید خیلی از مردم از تعریف پرتوهای ماوراءبنفش و عوارض آن آگاه نیستند و این درحالی است که آموزش، بنیان تغییر رفتار است.

شاخص پرتوهای ماوراءبنفش (UVI) در هر نقطه از کشور بسته به محل قرارگیری متفاوت است؛ اما می‌توان گفت در کشور ما هم بویژه در فصل تابستان کل اعداد طیف از یک تا ۱۱ این شاخص مشاهده می‌شود به شکلی اعلام می‌شود افراد سعی کنند ساعات بین ۱۱ تا ۱۵ تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار نگیرند.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر