جمعه 30 شهریور 1403
25.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهایک واکسن جدید ممکن است کلید پیشگیری یا کاهش تأثیر بیماری آلزایمر...

یک واکسن جدید ممکن است کلید پیشگیری یا کاهش تأثیر بیماری آلزایمر باشد

یک واکسن جدید ممکن است کلید پیشگیری یا کاهش تأثیر بیماری آلزایمر باشد

بر اساس تحقیقات اولیه ارائه‌شده در انجمن قلب و عروق آمریکا در نشست‌های علمی علوم پایه قلب و عروق در سال ۲۰۲۳ که از ۳۱ ژوئیه تا ۳ آگوست برگزار شد، یک واکسن جدید که سلول‌‌های ملتهب مغز مرتبط با بیماری آلزایمر را هدف قرار می دهد، ممکن است کلید پیشگیری یا تغییر بالقوه روند این بیماری باشد.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی از یک مدل موش مبتلا به بیماری آلزایمر استفاده کردند که مغزش تقلیدی از مغز انسانِ مبتلا است و آسیب‌شناسی بیماری آلزایمر ناشی از آمیلوئید بتا را شبیه‌سازی می‌کند.

برای آزمایش اثربخشی واکسن SAGP، موش‌ها با یک واکسن کنترل یا واکسن SAGP در دو و چهار ماهگی تحت‌درمان قرار گرفتند. معمولاً افرادی که در مرحله آخر آلزایمر قرار دارند دچار اضطراب نمی‌شوند، به این معنی که از چیزهای اطراف خود آگاه نیستند. موش‌هایی که واکسن را دریافت کردند، اضطراب داشتند، به این معنی که محتاط‌ ‌تر بودند و از چیزهای اطراف خود آگاه‌تر بودند – به گفته محققان نشانه‌ای که می‌تواند نشان‌دهنده کاهش بیماری باشد. علاوه‌بر این، چندین بیومارکر التهابی بیماری آلزایمر نیز کاهش یافت.

واکسن SAGP به‌طور قابل‌توجهی رسوبات آمیلوئیدی را در بافت مغز واقع در ناحیه قشر مغز که مسئول پردازش زبان، توجه و حل مسئله است، کاهش داد.

سلول آستروسیت (فراوان‌ترین نوع سلول گلیال در مغز و یک مولکول التهابی خاص) از نظر اندازه در موش‌های دریافت‌کننده واکسن کاهش یافت. کاهش در سایر نشانگرهای زیستی التهابی نیز مشاهده شد که نشان می‌دهد التهاب در مغز در پاسخ به واکسن SAGP بهبود یافته است.

بیماری آلزایمر در حال حاضر،  ۵۰ تا ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به زوال عقل در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

طبق به‌روزرسانی آماری انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۳، حدود ۳.۷ میلیون آمریکایی ۳۰ ساله و بالاتر در سال ۲۰۱۷ به بیماری آلزایمر مبتلا بودند و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا سال ۲۰۶۰ به ۹.۳ میلیون افزایش یابد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر