جمعه 30 شهریور 1403
27.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاچرا برخی افراد به سرطان مبتلا می‌شوند و برخی دیگر نه؟

چرا برخی افراد به سرطان مبتلا می‌شوند و برخی دیگر نه؟

چرا برخی افراد به سرطان مبتلا می‌شوند و برخی دیگر نه؟

خطر ابتلا به سرطان ممکن است با چیزی در اعماق بدن شما مرتبط باشد. محققان استرالیایی ارتباط قابل‌توجهی را بین خطر سرطان فرد و عملکرد RNAهای حلقوی (قطعات ژنتیکی حلقوی) موجود در سلول‌های ما به اثبات رسانده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که RNAهای حلقوی خاص می‌توانند به DNA در سلول‎های ما متصل، و منجر به جهش‌های DNA شده که ممکن است باعث سرطان شوند.

این یافته انقلابی که با نام «ER۳D» (آسیب DNA ناشی از RNA درون‌زاد) شناخته می‌شود، شروع دوران جدیدی از تحقیقات پزشکی و زیست‌شناسی مولکولی را نشان می‌دهد.

برای کشف ارتباط بین RNAهای حلقوی و سرطان، محققان آزمایش‌های خون نوزادانی را که بعداً به لوسمی حاد مبتلا شده بودند با افرادی که هیچ‌گونه اختلال خونی نداشتند، مقایسه کردند.

آن‌ها کشف کردند که یک RNA حلقوی خاص در نوزادانی که به سرطان خون مبتلا شده بودند، حتی قبل از شروع علائم در سطوح بسیار بالاتری وجود دارد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که فراوانی مولکول‌های RNA حلقوی در سلول‌های افراد خاص، عامل تعیین‌کننده‌ای است که چرا در برخی از افراد ژن‌ها یا تومورهای سرطان‌زا ایجاد می‌شود در حالی‌که دیگران این‌طور نیستند.

RNAهای حلقوی توانایی اتصال به DNA در مکان‌های مختلف در سلول‌های مختلف را دارند. آن‌ها با اتصال به مکان‌های خاص روی DNA، تغییراتی را آغاز می‌کنند که منجر به شکستن DNA می‌شود، و سلول برای زنده‌ماندن باید آن را ترمیم کند. با این‌حال، این روند تعمیر همیشه بی‌عیب نیست و می‌تواند منجر به جهش‌های کوچک، شبیه به کلمات غلط املایی در یک کتاب، یا موارد شدیدتر، جهش‌های مهم و ویرانگر شود.

علاوه‌بر این، RNAهای حلقوی هم‌چنین می‌توانند مکان فیزیکی DNA شکسته‌شده را در هسته سلول تغییر دهند و باعث شوند که دو ناحیه مجزا از DNA در طول فرآیند ترمیم مانند ادغام صفحات کتاب‌های مختلف با هم ترکیب شوند.

پروفسور کان، یکی از محققان این پژوهش خاطرنشان می‌کند که به‌نظر می‌رسد چندین RNA حلقوی با هم کار می‌کنند و باعث شکستگی در چندین جای DNA می‌شوند. این فرآیند که جابجایی کروموزومی نامیده می‌شود، چالش مهمی برای سلول‌ها ایجاد می‌کند، زیرا منجر به همجوشی ژنی می‌شود که می‌تواند سلول‌های طبیعی را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند. محققان این پدیده را در دو نوع سلول مختلف نشان دادند و نقش آن را در شروع سریع لوسمی تهاجمی مشاهده کردند.

ادغام ژن حاصل از عمل RNAهای حلقوی در “کانون‌های بحران” معروفِ سرطان خون رخ می‌دهد. این امر پیامدهای مهمی برای استرالیا دارد که بالاترین میزان ابتلا به سرطان خون را در سراسر جهان دارد و تقریباً ۳۵۰۰۰ استرالیایی در حال حاضر با این بیماری زندگی می‌کنند. این ادغام‌های ژنی به‌دلیل تأثیر منفی آن‌ها بر چشم‌انداز بیماری، مدتهاست که توسط پزشکان در سراسر جهان برای هدایت تصمیمات درمانی استفاده می‌شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر