جمعه 30 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااستفاده ۳۰ ثانیه‌ای از دهانشویه می‌تواند خطر بیماری قلبی را تشخیص دهد

استفاده ۳۰ ثانیه‌ای از دهانشویه می‌تواند خطر بیماری قلبی را تشخیص دهد

استفاده ۳۰ ثانیه‌ای از دهانشویه می‌تواند خطر بیماری قلبی را تشخیص دهد

سلامت لثه‌ها می‌تواند در مورد سلامت قلب و عروق چیزهای زیادی بگوید. بر اساس این ارتباطِ به‌خوبی شناخته‌شده، دانشمندان اکنون ادعا می‌کنند که می‌توانند بیماری قلبی را با استفاده از شستشوی دهانی ۳۰ ثانیه‌ای با آب نمک در افراد جوان و هم‌چنین افراد سالم پیش‌بینی کنند.

در جدیدترین مطالعه، محققان دانشگاه تورنتو ارزیابی کردند که آیا گلبول‌های سفید خون در بزاق – مرتبط با بیماری لثه – می‌تواند نشانه اولیه سلامت شریانی و بیماری قلبی/عروقی باشد یا خیر. مطالعات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به التهاب پیرادندانی – یک عفونت جدی لثه که منجر به از دست‌دادن دندان‌ها می‌شود – در معرض افزایش خطر بیماری قلبی هستند. علائم التهاب پیرادندانی شامل جویدن دردناک، بوی بد دهان، تورم و خونریزی لثه است.

محققان بر این باورند که در بیماران مبتلا به التهاب پیرادندانی، عوامل التهابی ممکن است از طریق لثه وارد جریان خون شده و باعث آسیب قلبی عروقی شود.

این مطالعه شامل ۲۸ فرد غیرسیگاری بین ۱۸ تا ۳۰ سال بود که هیچ بیماری دیگری، و سابقه بیماری التهاب پیرداندانی نداشتند و هم‌چنین هیچ دارویی که بتواند بر  سلامت قلب و عروق آن‌ها تأثیر بگذارد، مصرف نمی‌کردند.

از همه شرکت‌کنندگان خواسته شد به‌جز نوشیدن آب آشامیدنی تا شش ساعت قبل از گزارش به آزمایشگاه ناشتا باشند. در آزمایشگاه از آن‌ها خواسته شد تا دهان خود را با آب لوله‌کشی به مدت ۱۰ ثانیه و با محلول نمکی به مدت ۳۰ ثانیه شستشو دهند. نمونه‌های شستشوی محلول نمک برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی جمع‌آوری شد.

پس از شستشوی دهان، محققان از شرکت‌کنندگان نوار قلب (ECG) گرفتند و فشار خون، سرعت موج نبض یا PWV (معیار سفتی شریان) و گشادگی به‌واسطۀ جریان خون یا FMD (معیار گشادگی شریانی) آن‌ها را بررسی کردند.

افرادی که گلبول‌های سفید خون در بزاق داشتند، گشادگی به‌واسطۀ جریان خون ضعیفی را مرتبط با بیماری قلبی عروقی نشان دادند.

مایکل گلگوئر از دانشگاه تورنتو کانادا می‌گوید:

“تست دهان‌شویه را می‌توان در معاینه سالانه پزشک خانواده یا دندانپزشک استفاده کرد. به‌راحتی می توان از آن به‌عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری التهاب دهان و بیماری‌های قلبی و عروقی در هر کلینیک استفاده کرد”.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر