شنبه 31 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاافزایش دو برابری خطر ابتلا به اختلالات روان با مصرف سیگار

افزایش دو برابری خطر ابتلا به اختلالات روان با مصرف سیگار

افزایش دو برابری خطر ابتلا به اختلالات روان با مصرف سیگار

در سال‌های اخیر مطالعات نشان داده‌اند که ارتباط قوی بین سیگار کشیدن و بیماری روانی وجود دارد. فهرست بیماری‌هایی که سیگار عامل آن‌ها است طولانی و نگران‌کننده است: بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، آمفیزم، برونشیت، و انواع سرطان …

اکنون محققان دانشگاه آرهوس دانمارک نیز بر این باورند که مصرف سیگار اختلالات روانی را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد و سیگار عامل بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی است.

دکتر داگ اسپید، متخصص ژنتیک آماری از دانشگاه آرهوس و یکی از محققین این پژوهش می‌گوید:

اعداد خودشان صحبت می‌کنند – سیگار کشیدن باعث بیماری روانی می‌شود، اگرچه این تنها علت نیست، اما خطر بستری‌شدن بیمار روانی در بیمارستان را تا ۲۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

ما باید مکانیسم بیولوژیکی را پیدا کنیم که نشان دهد سیگار کشیدن باعث اختلالات روانی می‌شود. یک نظریه این است که نیکوتین، هدایت‌کننده عصبی سروتونین در مغز را مهار می‌کند و ما می‌دانیم که افراد مبتلا به افسردگی سروتونین کافی تولید نمی‌کنند. نیکوتین موجود در سیگار، تولید سروتونین در مغز را فعال می‌کند که تا حدی باعث می‌شود فرد سیگاری بعد از کشیدن سیگار احساس آرامش کند. اما نیکوتین بعد از مصرف در یک دوره زمانی به تولید سروتونین کمک نمی‌کند – آن را مهار می‌کند و باعث اضطراب و اختلالات عاطفی می‌شود.

توضیح دیگر می‌تواند این باشد که سیگار موجب التهاب در مغز می‌شود که در درازمدت ممکن است به بخش‌هایی از مغز آسیب رسانده و منجر به اختلالات روانی مختلف شود.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر