جمعه 27 مهر 1403
19.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاتغییرات در سبک زندگی تقریبا از نیمی از مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان...

تغییرات در سبک زندگی تقریبا از نیمی از مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان در بزرگسالان جلوگیری می‌کند

تغییرات در سبک زندگی تقریبا از نیمی از مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان در بزرگسالان جلوگیری می‌کند

اتخاذ یک سبک زندگی سالم رویکردی توصیه‌شده برای پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن و کاهش عوارض ناشی از مشکلاتی مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چنین تغییراتی در شیوه زندگی می‌تواند از حدود ۴۰ درصد موارد جدید سرطان در بزرگسالان ۳۰ سال به بالا و تقریباً نیمی از مرگ‌های مرتبط با سرطان جلوگیری کند.

مطالعه انجمن سرطان آمریکا داده‌های سال ۲۰۱۹ را برای درک نسبت و تعداد موارد سرطان و مرگ‌و‌میر مرتبط با عوامل خطر بالقوه قابل تغییر مانند سیگار کشیدن و اضافه‌وزن، بررسی کرد. پس از آنالیز ۳۰ نوع سرطان و ۱۸ عامل خطر، محققان دریافتند که عوامل سبک زندگی مسئول بیش از نیمی از موارد جدید ۱۹ نوع سرطان است.

در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱.۸ میلیون مورد جدید سرطان در آمریکا گزارش شد. این مطالعه اشاره کرد که عوامل سبک زندگی  بیش از ۷۰۰ هزار مورد جدید سرطان و بیش از ۲۶۲ هزار مرگ ناشی از سرطان را تشکیل می‌دهد.

سیگار به‌عنوان یک عامل خطر مهم برای ابتلا به سرطان مسئول تقریباً ۲۰ درصد موارد و ۳۰ درصد از کل مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان است. سیگار خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، دهان، دهانه رحم، مثانه، پانکراس، معده، کبد و کلیه‌ها را افزایش می‌دهد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، ظرف مدت ۵ تا ۱۰ سال پس از ترک سیگار احتمال ابتلا به سرطان دهان، گلو یا حنجره به نصف کاهش می‌یابد.

به گفته محققان: به این ترتیب، گسترش برنامه‌های جامع کنترل دخانیات می‌تواند بیشترین تاثیر را در کاهش موارد سرطان و مرگ‌و‌میر داشته باشد. در میان سیاست‌های کنترل دخانیات، افزایش قیمت سیگار از طریق مالیات غیرمستقیم بیشترین تاثیر را در آمریکا نشان داده است.

پس از استعمال دخانیات، اضافه‌وزن دومین عامل اصلی است که با حدود ۵ درصد موارد جدید در مردان و تقریبا ۱۱ درصد در زنان، و بیش از یک سوم مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان‌های آندومتر، کیسه صفرا، مری، کبد و کلیه مرتبط بود.

سایر عوامل مهم خطر ابتلا به سرطان عبارتند از مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب، عدم فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و عفونت‌ها.

طبق تخمین محققان، از همه موارد سرطان و مرگ‌و‌میرها در آمریکا تقریباً ۷ تا ۸ درصد مربوط به اضافه‌وزن، ۴ تا ۵ درصد به مصرف الکل، ۴ درصد به عوامل رژیم غذایی و ۳ درصد به عدم فعالیت بدنی مربوط می‌شود؛ مواردی که که افراد می‌توانند با تغییر در سبک زندگی روزانۀ خود خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر