دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
22.8 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییمصرف سدیم بیش از حد خطر ابتلا به تصلبِ آترومی را افزایش...

مصرف سدیم بیش از حد خطر ابتلا به تصلبِ آترومی را افزایش می‌دهد

مصرف سدیم بیش از حد خطر ابتلا به تصلبِ آترومی را افزایش می‌دهد

یک مطالعه جدید توسط محققان بیمارستان مانت ساینای نیویورک نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از نمک ممکن است خطر ابتلا به تصلبِ آترومی را حتی در افرادی که فشار خون‌شان در حدّ طبیعی است، افزایش دهد.

تصلبِ آترومی یک بیماری است که موجب ضخیم‌شدن یا سفت‌شدن شریان‌ها به‌دلیل تجمع پلاکِ خونی در پوشش داخلی شریان‌ها می‌شود و می‌تواند شریان‌ها را در هر نقطه از بدن از جمله مغز، بازوها، پاها، لگن، و کلیه‌ها تحت تأثیر قرار داده و عوارضی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، زوال‌عقل عروقی، و اختلال نعوظ، ایجاد کرده و حتی موجب از دست‌دادن یک عضو بدن شود. پلاکِ خونی منجر به تنگ‌‌شدن شریان‌ها و کاهش تأمین خون غنی از اکسیژن به بافت‌ها می‌شود.

عوامل رایج خطر ابتلا به تصلبِ آترومی عبارت است از کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، دیابت، چاقی، عدم فعالیت بدنی، و مصرف چربی‌های اشباع.

این پژوهش با ارزیابی داده‌های ۱۰۷۸۸ بزرگسال ۵۰ تا ۶۴ ساله نشان داد که با افزایش هزار میلی‌گرم دفع سدیم، ۹ درصد افزایش در پلاک سرخرگ گردن، و ۱۷ درصد افزایش در تنگی عروق کرونر صورت می‌گیرد. شرکت‌کنندگانی که کمترین میزان دفع سدیم را داشتند، کمترین بروز تصلبِ آترومی عروق کرونر و سرخرگ گردن را داشتند.

بنابر اعلام پژوهشگران: مردم باید توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سایر انجمن‌های پزشکی را حتی زمانی‌که میزان فشار خون‌شان طبیعی است، جدی بگیرند. WHO مصرف روزانه نمک را کمتر از ۵ گرم برای هر فرد توصیه می‌کند. با این‌حال، میانگین جهانی روزانه مصرف نمک ۱۰.۸ گرم تخمین زده شده که بیش از دو برابر مقدار توصیه‌شده است.

طبق گزارش WHO: اگر بتوانیم مصرف نمک را در سطح جهان کاهش دهیم می‌توانیم تا سال ۲۰۳۰ جان هفت میلیون نفر را نجات دهیم. جهان در مسیر رسیدن به هدف خود برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف سدیم تا سال ۲۰۲۵ هنوز بسیار عقب است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

1 نظر

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر