جمعه 27 مهر 1403
25.7 C
Tehran
خانهخواص ویتامین هاکمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامت بدن داشته باشد

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامت بدن داشته باشد

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامت بدن داشته باشد

ویتامین B۱۲ (کوبالامین) از ویتامین‌هایی است که فقط در غذاهای تهیه‌شده از منابع حیوانی یافت می‌شود. این ویتامین نقش اساسی در تشکیل گلبول‌های قرمز، سوخت‌و‌ساز سلولی، عملکرد اعصاب و تولید DNA، مولکول‌های داخل سلول‌ها که اطلاعات ژنتیکی را حمل می‌کنند، ایفا می‌کند. B۱۲ فقط در غذاهای تهیه‌شده از منابع حیوانی یافت می‌شود. خوشبختانه انسان به‌طور روزانه تنها به ۲.۴ میکروگرم B۱۲ نیاز دارد که معادل یک ده میلیونیم اونس است – یک مقدار بسیار بسیار کم.

عدم B۱۲ کافی در بدن بر سلامت کلی بدن و کیفیت زندگی تأثیر منفی بر جای می‌گذارد. یکی از علائم اولیه کمبود B۱۲ احساس خستگی و فرسودگی عمیق است. علائم دیگر عصبی هستند و ممکن است شامل سوزن‌سوزن شدن دست و پا، گیجی، از دست‌دادن حافظه، افسردگی و مشکل در حفظ تعادل باشد.

از دیگر عوامل بالقوه کمبود B۱۲ سطوح پایین اسید معده و هم‌چنین عدم‌عملکرد مناسب پانکراس است. حدود یک سوم از بیماران با عملکرد ضعیف پانکراس دچار کمبود ویتامین B۱۲ می‌شوند.

و سرانجام داروی متفورمین، دارویی که تقریبا ۹۲ میلیون آمریکایی برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌کنند برای دهه‌ها با کمبود B۱۲ مرتبط بوده است.

اگر کمبود ویتامین B۱۲ برطرف نشود موارد نامبرده می‌توانند فرد را به‌صورت دائمی درگیر کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند باید مکمل‌های B۱۲ را در مقادیر استانداردی که معمولا در مولتی‌ویتامین‌ها وجود دارد، مصرف کنند. منابع غذایی ویتامین B۱۲ شامل مرغ، گوشت، ماهی و محصولات لبنی است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر