شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاآسیب تحریم به بیماران تالاسمی

آسیب تحریم به بیماران تالاسمی

آسیب تحریم به بیماران تالاسمی

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران با اشاره به مرگ بیش از ۷۵۰ بیمار تالاسمی به دلیل نداشتن دارو گفت:

ایران در کمربند تالاسمی دنیا قرار دارد. ۲۳ هزار بیمار تالاسمی ماژور داریم و تخمین زده می‌شود شمار مبتلایان به تالاسمی مینور پنج تا هشت میلیون نفر باشد.  تزریق خون برای این بیماران ۲ تا ۳ هفته یکبار ضروری است.  از سال ۹۷ با اعمال تحریم ها با مشکل تامین دارو از یک شرکت سوئیسی هستیم و شرکت‌های تامین‌کننده داخلی نیز در مواد اولیه مشکل دارند و این مسائل باعث شده به‌دلیل نرسیدن دارو بیش از ۷۵۰ بیمار تالاسمی فوت کرده و بیش از ۱۲ هزار بیمار نیز آسیب جدی دیدند.

یونس عرب افزود: سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که چهار مرتبه برای این کار انتقال ارز صورت گرفته است اما سفارشات دارویی ناموفق بوده و پول برگشت شده در حالی که دارو و غذا در جوامع معاف از تحریم هستند. بانک مرکزی نیز تلاش بسیاری در انتقال ارز کرده تا بیماران دچار کمبود دارو نشوند. دور زدن تحریم برای تامین داروهای این گروه‌های خاص نیز سخت است و داروی تقلبی به ما دادند.

باید سازمان غذا و دارو اجازه واردات داروهای لوکس و مشابه تولید داخل را به کشور ندهد. آن‌ها هزینه‌های سربار سلامت هستند و باید داروهای بیماران خاص از جمله تالاسمی در اولویت قرار بگیرند زیرا این بیماران تا آخر عمر نیاز به مصرف دارو دارند و در غیر این‌صورت جان آن‌ها به خطر می‌افتد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر