شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییآلودگی هوا به سلامت مغز و روان نیز آسیب می‌رساند

آلودگی هوا به سلامت مغز و روان نیز آسیب می‌رساند

آلودگی هوا به سلامت مغز و روان نیز آسیب می‌رساند

افرادی که هوای آلوده تنفس می‌کنند، تجربه تغییرات در نواحی مغزی که احساسات را کنترل می‌کنند، دارند. در نتیجه ممکن است نسبت به کسانی که هوای پاک استنشاق می‌کنند بیشتر به اضطراب و افسردگی مبتلا شوند.

نتایج آنالیز یک تیم میان‌رشته‌ای در دانشگاه ایالتی وین، منتشر شده در نشریه NeuroToxicology شامل بررسی بیش از یکصد مقاله تحقیقاتی از مطالعات حیوانی و انسانی در مورد تأثیرات آلودگی هوا بر سلامت روان و مغز نشان داد که قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتری از میانگین آلودگی هوا با افزایش التهاب و تغییراتی در تنظیم هدایت‌کننده‌های عصبی که به‌عنوان پیام‌رسان‌های شیمیایی مغز عمل می‌کنند، مرتبط است.

هم‌چنین پیامدهای سلامت جسمانی مانند آسم و مشکلات تنفسی در ارتباط با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا برای چندین دهه به‌خوبی مستند شده است.

آلودگی هوا با تشدید تغییرات آب‌و‌هوایی و عدم‌کنترل انتشار کربن بدتر می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که آلاینده‌های کوچک هوا مانند ذرات بسیار ریز ناشی از دود اگزوز خودرو به‌طور مستقیم با عبور از بینی و به داخل مغز یا به‌طور غیرمستقیم با ایجاد التهاب و تغییر پاسخ‌های ایمنی در بدن بر مغز تأثیر می‌گذارند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر