سه‌شنبه 2 مرداد 1403
32.6 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاآیا از نظر خواص تغذیه‌ای بین نخودفرنگی تازه و منجمد شده تفاوت...

آیا از نظر خواص تغذیه‌ای بین نخودفرنگی تازه و منجمد شده تفاوت وجود دارد؟

آیا از نظر خواص تغذیه‌ای بین نخودفرنگی تازه و منجمد شده تفاوت وجود دارد؟

نخودفرنگی در گروه مواد غذایی‌ای قرار می‌گیرد که به حبوبات معروف هستند. منشأ نخودفرنگی به خاورمیانه به‌ویژه به ترکیه و عراق امروزی برمی‌گردد.

فصل نخودفرنگی در برخی کشورها از جمله بریتانیا بین ماه مِه و اکتبر است اما اکثر نخودفرنگی‌ها منجمد می‌شوند و آن‌ها را به یک غذای اصلی در تمام فصول سال تبدیل می‌کنند.

یک وعده غذای ۸۰ گرمی نخودفرنگی پخته‌شده حاوی:  ۶۳ کیلوکالری- ۵.۴ گرم پروتئین- ۱.۳ گرم چربی- ۸.۰ گرم کربوهیدرات- ۴.۵ گرم فیبر- ۱۸۴ میلی‌گرم پتاسیم- ۱۰۴ میلی‌گرم فسفر- ۱.۲ میلی‌گرم آهن- ۱۳ میلی‌گرم ویتامین C.

از نظر خواص تغذیه‌ای تفاوت کمی بین نخودفرنگی تازه و منجمدشده وجود دارد؛ بنابراین نخودفرنگی منجمدشده نیز یک گزینه غذایی سالم و مقرون به‌صرفه است.

مزایای نخودفرنگی برای سلامتی:

*یک منبع خوب از پروتئین گیاهی با خواص ضدالتهابی است و ممکن است برای بهبود سلامت چشم، مدیریت قند خون، حمایت از سلامت دستگاه گوارش، حمایت از سلامت قلب و محافظت در برابر ابتلا به سرطان مفید باشد.

آیا مصرف نخودفرنگی برای همه افراد بی‌خطر است؟

حبوبات یک آلرژن رایج هستند و نخودفرنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر در یک فرد آلرژی به حبوبات تشخیص داده شده است، باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشد؛ این حساسیت ممکن است شامل بادام زمینی و سویا نیز بشود.

 مانند سایر حبوبات، نخودفرنگی حاوی ترکیبات گیاهی از جمله لکتین و اسید فیتیک است که ممکن است جذب برخی از مواد مغذی آن‌ها از جمله آهن، منیزیم و کلسیم را مهار کند. نخودفرنگی هم‌چنین حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به نام فادمپ (FODMAP) شناخته می‌شوند، این کربوهیدرات‌ها از هضم فرار می‌کنند و توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شوند و در برخی افراد حساس ممکن است باعث نفخ، ناراحتی و باد شکم شود.

درصورتی‌که به نخودفرنگی آلرژی نداشته باشید، یک غذای سالم است و کمک مفیدی به یک رژیم غذایی متنوع و متعادل برای اکثر افراد می‌کند. کسانی که حساسیت گوارشی به FODMAP دارند باید به اندازه وعده‌های غذایی توجه داشته باشند.

اگر در مورد آلرژی غذایی نیز نگران هستید، حتما با یک پزشک عمومی  یا یک متخصص تغذیه برای راهنمایی مشورت کنید.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر