شنبه 6 مرداد 1403
40.4 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییآیا متفورمین اکسیر جوانی است؟

آیا متفورمین اکسیر جوانی است؟

آیا متفورمین اکسیر جوانی است؟

ادعا شده است که متفورمین اکسیری برای تمام مشکلات پیری است. این دارو که در حال حاضر برای درمان دیابت نوع ۲ تأیید شده است، بدون برچسب سلامت به‌عنوان داروی ضد پیری نیز استفاده می‌شود. متفورمین به دسته‌ای از داروها موسوم به بیگوآنیدها تعلق دارد. این دارو باعث کاهش تولید گلوکز در کبد و افزایش حساسیت به انسولین در ماهیچه‌ها و بافت‌های چربی می‌شود.

متفورمین که بیش از ۵۰ سال است عمدتا برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز بدون برچسب سلامت استفاده می‌شود. این دارو دارای خواص ضد التهابی است و از آن‌جایی که التهاب عاملی برای بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری آلزایمر، و سرطان است، محققان اظهار می‌کنند که متفورمین می‌تواند طول عمر را با پیشگیری از این بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، افزایش دهد.

در یک مطالعه بر روی زنان مبتلا به PCOS مشخص شد که متفورمین برای کاهش ریزش مو نیز مفید است. علاوه‌بر این، متفورمین به‌دلیل اثر ضد التهابی خود در مطالعات متعدد نشان داده که برخی اختلالات التهابی پوست مانند پسوریازیس، آکنه، درماتیت تماسی آلرژیک را کاهش می‌دهد. هم‌چنین فرضیه محققان این است که این داروی محبوب ممکن است در سنتز کلاژن، تشکیل رگ‌های خونی جدید (رگ‌زایی) و تکثیر سلول‌های بنیادی مشتق‌شده از پوست نیز نقش داشته باشد.

علاوه‌بر این، در یک سری مطالعات بر روی انسان و موش معلوم شد که متفورمین سطح هورمون پپتید فاکتور رشد/تمایز ۱۵ (GDF۱۵) را در بدن افزایش می‌دهد. GDF۱۵ می‌تواند به افزایش انرژی و کاهش وزن بدن کمک کند. در حال حاضر، مؤسسه ملی سرطان آمریکا در حال تأمین بودجه چندین آزمایش انسانی برای تعیین نقش متفورمین در پیشگیری یا درمان انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پستان، سرطان آندومتر، لوسمی مزمن لنفاوی، و مولتیپل میلومای فاقد نشانه است.

با وجود حدس و گمان‌های زیاد و بسیاری از مطالعات کوچک، متفورمین هنوز برای استفاده به‌عنوان یک داروی ضد پیری تأیید نشده است. بسیاری از مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی در مقیاس بزرگ بر روی انسان برای تأیید این دارو مورد نیاز است. بنابراین، با این اطلاعات در مورد متفورمین به‌عنوان یک داروی ضد پیری باید با احتیاط برخورد کرد. این دارو هم‌چنین دارای عوارض جانبی است که باید قبل از استفاده از آن به‌عنوان یک پادزهر پیری بدون برچسب سلامت در نظر گرفته شود. عوارض جانبی متفورمین عبارت است از: حالت تهوع، اسهال، گاز معده، نفخ، درد معده، سوءهاضمه، و کاهش اشتها.

حالا که صحبت از موضوع داروهای ضد پیری شد بد نیست بگوییم که دانشمندان دانشگاه تگزاس دریافتند که قرار دادن موش‌ها در معرض امواج فرکانس پایین تقسیم سلولی را مجددا آغاز و سلول‌ها را از یک حالت زامبی‌مانند که باعث اختلال عملکرد سلولی و حتی بیماری‌ها می‌شود، خارج و آن‌ها را جوان می‌کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر