شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاابتلای ۵۷۳ میلیون نفر به دیابت در جهان

ابتلای ۵۷۳ میلیون نفر به دیابت در جهان

ابتلای ۵۷۳ میلیون نفر به دیابت در جهان

دکتر رامش حسین خانی، مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با بیان این‌که در جهان ۵۷۳ میلیون نفر مبتلا به دیابت گزارش شده است، گفت:

آمار مبتلایان به دیابت از آمار پیش‌بینی‌شده سازمان جهانی بهداشت در بازه ۱۰ ساله (از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰) بیشتر بوده است. شیوع دیابت در خاورمیانه بیشتر از نقاط دیگر جهان است، طبق پیش‌بینی برای سال ۲۰۴۵، میزان مبتلایان به دیابت در خاورمیانه به ۸۷ درصد افزایش خواهد یافت.

در جهان از هر ۱۰ نفر یک نفر و در ایران از هر هفت نفر یک نفر مبتلا به دیابت است. طبق مطالعه پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در ایران (استپس) سال ۱۳۹۹، آمار مبتلایان به دیابت در افراد بالای ۲۵ سال به ۱۳.۶۸ درصد افزایش داشته که این میزان در سال ۱۳۹۵، ۶۹.‏۱۱ درصد بود.

عوامل خطر رفتاری از جمله تغذیه نامناسب، کم تحرکی (اضافه وزن و چاقی)، مصرف دخانیات و الکل و استرس موجب شیوع دیابت می‌شود. در سال ۱۳۹۳ اضافه وزن و چاقی میان دانش‌آموزان ۱۴ درصد گزارش شد که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و این زنگ خطری برای ابتلاء به دیابت است. آموزش و پرورش برای اطلاع‌رسانی در این امر باید نقش مؤثری ایفا کند. در همین راستا یک ساعت ورزش به‌صورت هفتگی در مدارس کفایت نمی‌کند، بلکه دانش‌آموزان به‌صورت روزانه نیاز به یک ساعت تحرک دارند.

طبق مطالعه پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در ایران (استپس) سال ۱۳۹۹، در استان اصفهان از میان ۴۵۰ هزار نفر مبتلا به دیابت ۸۶ درصد آن‌ها از دیابت خود آگاه هستند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر