شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااثبات خطر سرطان‌زایی با مصرف سنگ نمک و نمک دریا

اثبات خطر سرطان‌زایی با مصرف سنگ نمک و نمک دریا

اثبات خطر سرطان‌زایی با مصرف سنگ نمک و نمک دریا

دکتر مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نسبت به مصرف سنگ نمک و نمک دریا هشدار داد و گفت:

 این اقلام دارای انواع ناخالصی از جمله فلزات سنگین مانند سرب بوده و خطر سرطا‌ن‌‌زایی آن‌ها اثبات شده است. در فضای مجازی تبلیغات ناآگاهانه گسترده‌ای درباره فواید و خواص درمانی نمک دریا و سنگ نمک منتشر می‌شود که این موضوع از نظر علمی رد شده و غیراستاندارد است. وجود فلزهای سنگین مانند سرب در این نمک‌ها موجب مسمومیت و بروز عوارض شدید می‌شود.

کاهش اشتها، تهوع، یبوست، درد کلیوی و درد ناحیه شکم، سردرد، بیقراری و کاهش سطح هوشیاری از جمله نشانه‌های مسمومیت با سرب است. نمک دریا و سنگ نمک می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌، ریه و سایر بافت‌های بدن ایجاد کند و منجر به مسمومیت به‌ویژه در گروه‌های سنی کودکان، سالمندان و مادران باردار شود.

 مصرف هرگونه نمک به‌غیر از نمک‌‌های بهداشتی، موجب به خطر افتادن سلامتی افراد می‌شود. نمک دریا دارای میزان کم ید یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تأمین نمی‌کند. استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی بوده، است و نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض جبران‌ناپذیری شامل گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده‌زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر