شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااحتمال بهبود ارزیابی خطر سرطان پستان با ژن‌های جدید این سرطان که...

احتمال بهبود ارزیابی خطر سرطان پستان با ژن‌های جدید این سرطان که در زنان آفریقایی‌تبار یافت شده است

احتمال بهبود ارزیابی خطر سرطان پستان با ژن‌های جدید این سرطان که در زنان آفریقایی‌تبار یافت شده است

مطالعه جدید محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت که در نشریه Nature Genetics  منتشر شده است نشان می‌دهد، دوازده ژن سرطان پستان که در زنان آفریقایی‌تبار شناسایی شده‌ ممکن است روزی به پیش‌بینی بهتر خطر ابتلا به این بیماری کمک کرده و تفاوت‌های احتمالی خطر را نسبت به زنان اروپایی‌تبار برجسته کند.

پیش‌تر مطالعات برای شناسایی جهش‌های ژنتیکی مرتبط با سرطان پستان عمدتاً بر روی زنان اروپایی متمرکز شده بود. ولی یافته‌های جدید از بیش از ۴۰ هزار زن آفریقایی‌تبار در آمریکا، آفریقا و باربادوس، از جمله ۱۸۰۳۴ مبتلا به سرطان پستان به‌دست آمده است. برخی از جهش‌های شناسایی‌شده قبلاً با این بیماری مرتبط نبوده‌اند، یا مانند این تحلیل جدید به شدت مرتبط نبوده‌اند، که نشان می‌دهد عوامل خطر ژنتیکی ممکن است بین زنان آفریقایی و اروپایی متفاوت باشد.

به گفته محققان: به‌ویژه یکی از جهش‌های تازه شناسایی‌شده با این بیماری با شدتی مرتبط است که «به‌ندرت» در زمینه ژنتیک سرطان مشاهده می‌شود.

در این گزارش هم‌چنین اشاره شده است که برخی دیگر از ژن‌های شناخته‌شده برای افزایش خطر سرطان پستان در زنان سفیدپوست با این بیماری مرتبط نبودند. بنابر اعلام انجمن سرطان آمریکا، زنان سیاهپوست دراین کشور قبل از ۵۰ سالگی دارای نرخ بالاتر سرطان پستان، بروز سرطان‌های سخت‌تر پستان و ۴۲ درصد بیشتر مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان پستان نسبت به زنان سفیدپوست هستند.

محققان با افزودن ژن‌های تازه شناسایی‌شده به ژن‌های سرطان پستان شناخته‌شده قبلی مانند BRCA۱ و BRCA۲ که با این بیماری در همه جمعیت‌ها مرتبط هستند، نمره خطر ابتلا به سرطان پستانی را برای زنان آفریقایی‌تبار به‌دست آوردند که به‌طور قابل‌توجهی دقیق‌تر از ابزارهای موجودِ در حال حاضر بود.

شش ژن غیرطبیعی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی، تهاجمی‌ترین شکل این بیماری مرتبط بودند. تحقیقات قبلی نشان داده است که خطر ابتلا به این نوع سرطان پستان در زنان سیاه‌پوست تقریباً سه برابر بیشتر از زنان سفیدپوست است.

این مطالعه نشان داد زنانی که حامل هر۶  ژن بودند، ۴.۲ برابر بیشتر از زنانی که هیچ یک از آن ۶  ژن‌ را نداشتند یا فقط حامل یکی از آن‌ها بودند در معرض ابتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی قرار داشتند.

انجمن سرطان آمریکا می‌گوید بسیاری از جهش های ژنتیکی که قبلاً به‌عنوان عوامل خطر سرطان پستان در زنان سفیدپوست شناسایی شده بودند نیز به شدت با خطر ابتلا به بیماری در زنان سیاه پوست مرتبط هستند و توصیه می کند آزمایش ژنتیکی را برای همه بیماران صرف‌نظر از نژاد انجام دهند.

اما این مطالعه خاطرنشان می‌کند زنان سیاه‌پوستِ آمریکا کمتر از زنان سفیدپوست تحت آزمایش ژنتیک سرطان پستان قرار می‌گیرند که عمدتاً به‌دلیل تفاوت در توصیه‌های پزشک یا دسترسی به مراقبت‌های پزشکی است.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر