شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاارتباط بیماری‌های غیرواگیر با سبک زندگی ناسالم

ارتباط بیماری‌های غیرواگیر با سبک زندگی ناسالم

ارتباط بیماری‌های غیرواگیر با سبک زندگی ناسالم

دکتر مسعود حبیبی، رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران در افتتاحیه اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم گفت:

پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم روشی است که سبب ارتقای سطح سلامت و رفاه فرد و اجتماعی می‌شود. این شیوه زندگی منبعی ارزشمند برای کاهش شیوع مشکلات بهداشتی و ارتقای سلامت و بهبود کیفی زندگی است.

با پیشرفت جوامع و ارتقای بهداشت عمومی و دانش، امید به زندگی افزایش یافته اما هنوز تعداد قابل ملاحظه‌ای به‌دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت، چاقی، دردهای اسکلتی، زخم مزمن و مصرف دخانیات زمان سال‌های از دست‌رفته عمر، ناتوانی و از کار افتادگی و مرگ زودرس که بار اقتصادی و اجتماعی زیادی دارند، به‌وضوح دیده می‌شود.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت علت ۷۴ درصد مرگ و میرها، بیماری‌های غیرواگیر است. بیماری‌هایی که با داشتن فعالیت بدنی منظم، تغذیه سالم، عدم سوء مصرف مواد، مدیریت استرس، بهبود خواب و حفظ ارتباطات اجتماعی می‌توان از ابتلا به آن‌ها جلوگیری کرد و یا ابتلا به آن‌ها را به تأخیر انداخت.

ایجاد فرهنگ و تغییر رفتار برای داشتن سبک زندگی سالم، کاری مشکل است. یکی از راهکارهای تحقق آن آگاهی‌بخشی و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه است که در این راه علاوه بر دستگاه‌های متولی نقش رسانه‌ها اهمیت دارد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر