شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهدسته‌بندی نشدهاز خواص زردچوبه تا تداخل دارویی با مسکن‌ها، داروهای شیمی‌درمانی و ...

از خواص زردچوبه تا تداخل دارویی با مسکن‌ها، داروهای شیمی‌درمانی و …

از خواص زردچوبه تا تداخل دارویی با مسکن‌ها، داروهای شیمی‌درمانی و …

زردچوبه ادویه‌ای به رنگ نارنجی-طلایی است که به‌دلیل طعم، رنگ، و خواص فراوان آن صدها سال است که به یکی از محبوب‌ترین افزودنی‌های غذا تبدیل شده است. گیاه زردچوبه که یکی از خویشاوندان زنجبیل است در طب باستانی و کهن آیورودا و سایر اَشکال طب سنتی در چین و هند استفاده می‌شود.

ماری-ایو براون، متخصص بالینی تغذیه برای بیماران مبتلا به سرطان در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز می‌گوید:

ماده فعال در زردچوبه یک ترکیب طبیعی (پلی‌فنول) موسوم به کورکومین است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است. کورکومین فعالیت‌های بیولوژیکی زیادی دارد که همه آن‌ها قابل‌درک نیستند. زردچوبه نیز مانند سایر گیاهان رنگارنگ که در مواد غذایی استفاده می‌شوند، سرشار از مواد مغذی گیاهی است که ممکن است با خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد (آلودگی، نور خورشید) و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی به بدن نقش مؤثری داشته باشد. رژیم‌های غنی از مواد مغذی گیاهی با پیشگیری از بیماری‌هایی هم‌چون سرطان و بیماری‌های قلبی مرتبط است. افرادی که سعی در مدیریت التهاب بدن‌شان دارند می‌توانند با افزودن مقداری زردچوبه به غذاهای خود از مزایای آن بهره‌مند شوند.

زردچوبه و ترکیبات آن از جمله کورکومین همواره موضوع مطالعات علمی بوده است. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که آرتروز دارند پس از مصرف زردچوبه درد مفاصل کمتری را گزارش کرده‌اند. هم‌چنین مزایای احتمالی زردچوبه با سلامت کلیه، کاهش التهاب، بیماری دژنراتیو چشم، سندروم متابولیک، آرتروز، هیپرلیپیدمی (کلسترول در خون)، اضطراب و کاهش درد عضلانی پس از ورزش‌کردن مرتبط است. ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه ممکن است به افزایش توانایی بدن شما در جذب ترکیبات مفید این ادویه کمک کند. ماده‌ای در فلقل سیاه به نام پیپِرین هنگامی‌که با کورکومین ترکیب شود، زیست‌فراهمی آن را تا دو هزار درصد افزایش می‌دهد.

 تأثیر زردچوبه بر اختلالات خلقی، افسردگی و زوال‌عقل نیز مورد بررسی قرار گرفته، اما مطالعات انجام‌شده کوچک هستند و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

دُزهای بالای کورکومین همان‌طور که در مکمل‌های تغلیظ شده زردچوبه یافت می‌شود، می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد:

مُسکن‌ها: مکمل‌های زردچوبه می‌توانند اثرات ایندومتاسین، آسپیرین، ایبوپروفن، یا استامینوفن را کاهش دهند.

شیمی‌درمانی: اگر تحت درمان‌های شیمی‌درمانی هستید، قبل از مصرف مکمل‌های زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید، و به‌ویژه اگر از داروهای شیمی‌درمانی کمپتوتسین (Camptothecin)، مکلورتامین (Machlorethamine)، دوکسوروبیسین (Doxorubicine) و سیکلوفسفامید (Cyclophosphamide) استفاده می‌کنید، از مصرف آن اجتناب کنید.

رقیق‌کننده‌های خون: مکمل‌های زردچوبه یا کورکومین می‌توانند خطر خونریزی را در افرادی که وارفارین مصرف می‌کنند، افزایش دهند.

داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی: افرادی که دارویی به نام تاکرولیموس (tacrolimus) مصرف می‌کنند، ممکن است در صورت مصرف مقادیر زیاد کورکومین عوارض جانبی بیشتری را تجربه کنند.

در حالی‌که مصرف زردچوبه برای اکثر مردم در غذا یا چای زردچوبه بی‌خطر است، چنان‌چه به ادویه‌ها حساسیت دارید ممکن است خوردن آن باعث ایجاد بثورات پوستی، کهیر یا شکم‌درد شود. بیشتر عوارض جانبی با غلظت بسیار بالای کورکومین در مکمل‌ها (قرص‌ها، کپسول‌ها، و آدامس‌ها) مرتبط است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر