شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییاز فواید شگفت‌انگیز پوست پرتقال و عوارض جانبی آن بیشتر بدانیم

از فواید شگفت‌انگیز پوست پرتقال و عوارض جانبی آن بیشتر بدانیم

از فواید شگفت‌انگیز پوست پرتقال و عوارض جانبی آن بیشتر بدانیم

پوست پرتقالی که اغلب افراد تصور می‌کنند بی‌فایده است، فواید باورنکردنی‌ای دارد. اگر به شما بگوییم که پوست پرتقال سالم‌ترین قسمت از کل این میوه است، متعجب خواهید شد. تحقیقات نشان می‌دهند که پوست پرتقال سرشار از فلاونوئیدها و چند ماده گیاه‌شیمیایی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. در حالی‌که گوشت پرتقال حاوی ۷۱ میلی‌گرم ویتامین C است، پوست آن بیش از ۱۳۶ میلی‌گرم ویتامین C دارد. هم‌چنین مملوّ از مس، کلسیم، منیزیم، ویتامین‌های A، ویتامین‌های B و فیبر غذایی است.

فواید پوست پرتقال:

کمک به پیشگیری از سرطان- بهبود سلامت ریه- کمک به درمان دیابت- تقویت سلامت قلب- کمک به کاهش وزن- تقویت سلامت چشم- تقویت دستگاه گوارش- کمک به مبارزه با التهاب- محافظت از دندان‌ها به‌دلیل خواص ضدباکتریایی- سفید کردن دندان‌ها؛ پوست پرتقال حاوی ترکیبی به‌نام دی لیمونن است که به روشن‌شدن لکه‌های دندان، حتی لکه‌های ایجاد شده ناشی از مصرف سیگار کمک می کند- درخشان‌کردن پوست- لایه‌برداری از پوست مرده- کنترل شوره سر- آب‌رسان پوست و مو- کاهش کلسترول بد- درمان جوش‌های سرسیاه، آکنه و لک- مبارزه با پیری زودرس؛ پوست پرتقال سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که منجر به خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد، و کاهش از دست‌دادن کلاژن شده و در نتیجه از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

کاربردهای دیگر پوست پرتقال عبارتند از خوشبو کننده طبیعی هوا- جلا دادن سطوح چوبی یا فولادی ضد زنگ- دافع پشه و مورچه- کمپوست در باغبانی و تهیه چای پوست پرتقال.

استفاده بیش از حد از پوست پرتقال ممکن است عوارض جانبی به شرح زیر داشته باشد:

قرمزی، تحریک، و خشکی پوست شود؛ به‌ویژه افرادی که پوست حساسی دارند. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی مصرف آن را محدود کرده و با پزشک مشورت کنید.

مرکباتی مانند پرتقال در طول دوره کشت سم‌پاشی می‌شوند و این مواد شیمیایی به پوست آن‌ها می‌چسبند. بنابراین اگر پوست پرتقال به‌درستی شسته نشود در نهایت باقیمانده دفع آفات را مصرف خواهید کرد که می‌توانند اثرات نامطلوبی برای سلامتی داشته باشند.

به‌علاوه، هضم پوست پرتقال به‌دلیل محتوای فیبر بالا و بافت ضخیم آن سخت است. در هنگام مصرف باید به قطعات ریز تبدیل شوند تا به‌راحتی جویده شده و معده بتواند به‌ آسانی آن را هضم کند. برخی افراد با مصرف تکه‌های بزرگ دچار مشکلات گوارشی از قبیل نفخ، اسهال، و دل‌درد می‌شوند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر