شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااستان‌های رکورددار بروز سرطان تیروئید

استان‌های رکورددار بروز سرطان تیروئید

استان‌های رکورددار بروز سرطان تیروئید

دکتر شهین یاراحمدی، رئیس اداره غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت:

تیروئید غده کوچکی شبیه پروانه است که در جلوی گردن، روی نای و پایین‌تر از غضروف تیرویید قراردارد و بزرگ‌ترین غدد درون‌ریز بدن به شمار می‌رود. غده تیروئید دو لوب (راست و چپ) و یک قسمت میانی به نام ایسموس دارد.

در پاندمی کرونا همه برنامه‌های سلامتی غیرواگیر در دنیا و ایران تحت تأثیر قرار گرفتند و ارائه خدمات به بیماران کاهش یافت اما در ایران برنامه کشوری غربالگری بیماری کم‌کاری تیرویید نوزادان، تنها برنامه‌ای بود که حتی یک روز متوقف نشد و به غربالگری نوزادان، بیماریابی و درمان و پیگیری بیماران ادامه داد.

سرطان تیروئید شایع‌ترین بدخیمی غدد درون‌ریز در دنیا است. میزان بروز سرطان تیروئید سریع‌تر از هر بدخیمی دیگری در سال‌های اخیر افزایش داشته است. میانگین شیوع سرطان تیروئید به تفکیک سال نشان می‌دهد که شیوع سرطان تیروئید سیر افزایش یابنده‌ای به‌ویژه از سال ۲۰۰۲ داشته است. شیوع در هر دو جنس افزایش یافته ولی در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است.

بالاترین میزان شیوع سرطان تیروئید به‌ترتیب در استان‌های اصفهان با میانگین شیوع ۴.۳ در هر صد هزار نفر، یزد با میانگین شیوع ۴.۱ در هر صد هزارنفر، تهران با میانگین شیوع ۴ در هر صد هزار نفر و قزوین با میانگین شیوع ۳.۱ در هر صد هزار نفر است.

باید حین رادیوگرافی از سر و گردن و دندان از غده تیروئید محافظت شود. عدم استفاده از کاور تیروئید می‌تواند موجب بروز اختلالات تیروئیدی شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر