شنبه 6 مرداد 1403
35.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااسیدی‌کردن هوا ممکن است در برابر کووید۱۹ محافظت ایجاد کند

اسیدی‌کردن هوا ممکن است در برابر کووید۱۹ محافظت ایجاد کند

اسیدی‌کردن هوا ممکن است در برابر کووید۱۹ محافظت ایجاد کند

در چین یکی از نشانه‌های شیوع بیماری تنفسی، افزایش فروش سرکه است. طب سنتی می‌گوید که وقتی سرکه را بجوشانید بخارهای غنی از اسید استیک، هوا را از هر گونه بیماری‌ای که موجب سرفه می‌شود تمیز می‌کند، و ممکن است کمی حقیقت در این باور وجود داشته باشد که یک راه مطمئن برای زدودن ویروس‌های موجود در هوا مانند سارس-کوو-۲، عامل کووید۱۹، اسیدی‌تر کردن قطرات مایعی است که آن‌ها را حمل می‌کنند.

محققان مؤسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان معتقدند که این کار را می‌توان فقط با اسیدی قوی‌تر از به‌عنوان مثال اسید نیتریک به‌خوبی انجام داد. آن‌ها در مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه Environmental Science and Technology منتشر شده، مشاهده کردند وقتی اسید نیتریک داخل یک قطره قرار می‌گیرد شرایطی را ایجاد می‌کند که تحمل آن برای ویروس‌ها بسیار سخت است.

دکتر کوهن، دکتر پیتر، و همکاران‌شان با ویروس‌های مختلف معلق در مایعات حامل ویروس طبیعی – به‌ویژه مایعات ریه و مخاط بینی – آزمایش کردند تا ببینند این مایعات چقدر باید اسیدی باشند تا سویه‌های مختلف ویروس را غیرفعال کنند. بر اساس آزمایش‌های قبلی در مورد انتشار ترکیبات در چنین قطراتی آن‌ها هم‌چنین محاسبه کردند که اسید نیتریک چقدر راحت وارد آن‌ها می‌شود.

گام منطقی بعدی مطالعه در مورد تأثیر هوای غنی از اسید نیتریک بر روی ویروس‌های منتقله در  ذرات معلق در هوا بود. با این‌حال، قوانین ایمنی‌زیستی مانع آن‌ها از انجام این کار شد، بنابراین در عوض آن‌ها از یک مدل کامپیوتری بر اساس نتایجی که جمع‌آوری کرده بودند، استفاده کردند.

مدل پیشنهادی برای ویروس‌های آنفلوآنزا در هوای معمولی اتاق در حال حاضر بسیار خوب است. میکروب‌های آنفلوآنزا در عرض چند دقیقه غیرفعال می‌شوند، ولی از بین‌بردن سارس-کوو-۲ سخت‌تر است. این ویروس در هوای معمولی اتاق می‌تواند روزها فعال بماند. اما آسیب‌نا‌پذیر نیست. اگر اسیدیته هوا به اندازه کافی افزایش یابد، قطرات موجود در هوا در کمتر از یک دقیقه به تله مرگ آن‌ها تبدیل می‌شوند و این یک ایده جذاب را نشان می‌دهد. این مدل معلوم کرد که تزریق اسید نیتریک به هوای ساختمان از طریق سیستم تهویه آن ممکن است احتمال عفونت را برای افراد هزار برابر کاهش دهد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر