شنبه 6 مرداد 1403
35.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاافزایش بار سرطان در میان کشورهای ثروتمند و فقیر نابرابر است

افزایش بار سرطان در میان کشورهای ثروتمند و فقیر نابرابر است

افزایش بار سرطان در میان کشورهای ثروتمند و فقیر نابرابر است

آژانس تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰ میلیون مورد سرطان و ۹.۷ میلیون مرگ ناشی از سرطان در جهان وجود داشت، بار فزاینده‌ای که آن‌چه «نابرابری چشمگیر» میان کشورهای ثروتمند و فقیر نامیده می‌شود را پنهان می‌کند.

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) در بیانیه‌ای اعلام کرد:

از هر ۵ نفر ۱ نفر در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می‌شود و از هر ۹ مرد ۱ نفر، و از هر ۱۲ زن ۱ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهد.

در گزارش دو سالانه این آژانس بر اساس داده‌های ۱۸۵ کشور و ۳۶ نوع سرطان آمده است: اما خطر سرطان بسته به محل زندگی بیمار متفاوت است. به‌عنوان مثال در کشورهای توسعه‌یافته از هر ۱۲ زن ۱ زن در طول زندگی‌اش به سرطان پستان مبتلا می‌شود اما از ۷۱ زن فقط ۱ زن جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهد.

در کشورهایی که از نظر شاخص توسعه انسانی پایین‌تر هستند از هر ۲۷ زن ۱ زن به سرطان پستان مبتلا می‌شود – تا حدی به این دلیل که جمعیت این جوامع کمتر است.

در حال حاضر انواع مختلف سرطان با تغییر سبک زندگی به‌طوری فزاینده در حال تاثیر گذاشتن بر جوامع است. مثلا سرطان کولورکتال هم‌اکنون سومین سرطان شایع و دومین سرطان از نظر مرگ‌و‌میر است. این سرطان به‌ویژه با سن، عوامل سبک زندگی مانند چاقی و هم‌چنین مصرف سیگار و الکل نیز مرتبط است.

با این‌حال، سرطان ریه سالانه با ۲.۵ میلیون مورد جدید و ۱.۸ میلیون مرگ در جهان شایع‌ترین سرطان و علت اصلی مرگ‌و‌میر مبتلایان در جهان است. IARC افزود که این موضوع احتمالا با مصرف مداوم مواد دخانی در آسیا مرتبط است. در حالی‌که محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کووید بر تشخیص و مراقبت سرطان مرتبط بود، داده‌ها تاکنون – عمدتا فقط از کشورهای با درآمد بالا – حداقل تاثیر را بر بقای مبتلایان به سرطان نشان می‌دهند.

به گفته IARC با افزایش جمعیت و افزایش سن، احتمالا تا سال ۲۰۵۰ موارد ابتلا به سرطان با افزایش ۷۷ درصدی به ۳۵ میلیون نفر در جهان خواهد رسید. اما این تاثیر برابر نخواهد بود: در کشورهای فقیرتر موارد ابتلا به سرطان ۱۴۲ درصد افزایش خواهد یافت و نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری دو برابر خواهد شد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر