پنج‌شنبه 10 اسفند 1402
-4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاافزایش پوکی استخوان با مصرف نوشابه‌های گازدار

افزایش پوکی استخوان با مصرف نوشابه‌های گازدار

افزایش پوکی استخوان با مصرف نوشابه‌های گازدار

رئیس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:

مصرف‌کنندگان نوشابه‌های گازدار بیشتر در معرض کمبود کلسیم و پوکی استخوان هستند. زیرا نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند که باعث عدم جذب بخش عمده‌ای از کلسیم می‌شوند. پوکی استخوان بیماری شایعی است که با خطر شکستگی‌های خود به خودی استخوان‌ها همراه است.

دکتر فرشته فزونی افزود: اگر فعالیت بدنی فرد کم یا رژیم غذایی وی نامناسب و حاوی مقدار کمی کلسیم باشد، به تدریج کلسیم استخوان‌ها ‌کاهش یافته و شکننده می‌شوند.

مصرف منابع کافی پروتئین و املاح برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است و دریافت مقادیر کافی کلسیم همراه با فعالیت بدنی باعث بالا رفتن ذخیره استخوانی کلسیم می‌شود.

معمولا زنان بیش از مردان دچار پوکی استخوان می‌شوند و این بیماری در افراد لاغر و کسانی که در فامیل نزدیک خود سابقه پوکی استخوان دارند بیشتر دیده می‌شود.

مقدار مناسب روزانه کلسیم برای بزرگسالان بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم است و هر لیوان شیر ۳۰۰ میلی‌گرم از این نیاز را تامین می‌کند.

هر نوع غذا یا فرآورده‌ای که از شیر تهیه شده باشد نظیر پنیر، ماست و… همچنین شیر مادر از منابع غنی کلسیم محسوب می‌شود.

در لبنیات پرچرب، جذب کلسیم کمتر است بنابراین به افراد توصیه می‌شود روزانه دو تا سه واحد از گروه شیر و لبنیات کم چرب در برنامه غذایی خود بگنجانند.

ویتامین D یک ویتامین ضروری برای جذب کلسیم است. این ویتامین به جذب کلسیم و فسفر از روده کمک می‌کند و موجب به کارگیری این مواد معدنی در ساختمان استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. با توجه به کمبود ویتامینD، مصرف مکمل این ویتامین مورد تاکید است.

انواع حبوبات ( نخود و لوبیا، عدس، ماش )، سبزی‌هایی مانند جعفری، کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکلی و پرتقال منابع غذایی حاوی کلسیم هستند.

در حبوبات (نخود ، لوبیا) مقداری فیتات وجود دارد که با جذب کلسیم تداخل دارد اما اگر حبوبات یک شب در آب خیسانده شود و آب آن دور ریخته شود فیتات آن کاهش می یابد.

مصرف منابع حاوی منیزیم نظیر آجیل و سبزی‌های برگ سبز تیره نیز به اندازه مصرف کلسیم اهمیت دارد. انواع مغزدانه‌ها مثل بادام، کنجد و … از منابع خوب کلسیم و منیزیم هستند اما زیاده‌روی در مصرف آن‌ها موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود.

مصرف امگا ۳ برای سلامت بدن و استخوان‌ها ضرورت دارد. انواع ماهی، گردو، جوانه گندم حاوی اسیدهای چرب مفید هستند و در صورتی‌که همراه با غذاهای حاوی کلسیم استفاده شوند، می‌توانند در پیشگیری از بروز پوکی استخوان موثر باشند.

توصیه می‌شود از ماهی‌های نرم استخوان، مانند کیلکا، آزاد، ساردین در رژیم غذایی استفاده شود و چنان‌چه این ماهی‌ها با استخوان خورده شوند برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید هستند.

مصرف بیش از حد نمک نیز باعث افزایش دفع کلسیم از بدن می شود. نمک زیاد، کلسیم را از استخوان‌ها جدا کرده و باعث دفع آن از ادرار می‌شود. در نتیجه زمینه ایجاد پوکی استخوان یا تشدید آن فراهم می‌شود.

مصرف ادویه‌ها، گیاهان معطر، سیر و لیمو به‌عنوان طعم دهنده غذاها و سالادها توصیه می‌شود. افراد از مصرف تنقلات شور و غذاهای کنسروی به دلیل وجود نمک زیاد پرهیز کنند. مصرف سیگار و غذاهای پرچرب نیز باعث اختلال در جذب کلسیم می‌شود.

فزونی با اشاره به ضرورت حفظ وزن بدن در محدوده ایده‌آل تاکید کرد از افزایش یا کاهش مفرط وزن پرهیز شود.

افرادی که نمی‌توانند در برنامه غذایی خود کلسیم کافی بگنجانند باید با نظر پزشک از مکمل‌های کلسیم استفاده کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر