شنبه 6 مرداد 1403
35.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااهمیت تأمین خون سالم در کشورهای G۵

اهمیت تأمین خون سالم در کشورهای G۵

اهمیت تأمین خون سالم در کشورهای G۵

دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای انتقال خون ایران گفت:

نیاز به خون سالم به‌ویژه برای کشورهای عضو G۵ شامل کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، ایران و تاجیکستان به‌عنوان ناظر با جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر بسیار حیاتی است؛ این کشورها محل وقوع بحران‌های مختلف و بلایای طبیعی هستند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود یک سوم از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی که عضو گروه ۵ هم هستند، هنوز دسترسی به خون کافی برای رفع نیازهای بیماران به انتقال خون را ندارند و متأسفانه اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به اختلالات خونریزی‌دهنده و نقص ایمنی هنوز به محصولات دارویی مشتق از پلاسما دسترسی نداشته و یا دسترسی آن‌ها به این داروها بسیار محدود است.

خوشبختانه سازمان انتقال خون ایران طی سال‌های اخیر با ادامه روند دائمی رو به جلو خود به موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیری دست پیدا کرده است. در زمان همه‌گیری بیماری کرونا سازمان انتقال خون توانست ذخایر خونی خود را با حمایت اهداکنندگان داوطلب و بدون چشم‌داشت مالی تا حد زیادی پایدار نگاه دارد.

طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت میانگین نرخ کاهش ذخایر خونی در جهان حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد گزارش شده، در صورتی‌که خوشبختانه این کاهش در کشور ما در مقایسه با سال قبل از شروع پاندمی در حدود ۸ درصد بوده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر