شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهابازگشت مجدد به ساخت واکسن‌های آلزایمر

بازگشت مجدد به ساخت واکسن‌های آلزایمر

بازگشت مجدد به ساخت واکسن‌های آلزایمر

بر اساس مصاحبه با ۱۰ دانشمند و مدیر شرکت، درمان‌های جدید آلزایمر که پروتئین‌های سمی را از مغز حذف می‌کنند، علاقه به واکسن‌هایی را برای درمان این بیماری احیا کرده است و به‌طور بالقوه گزینه‌ای ارزان‌تر و آسان‌تر برای میلیون‌ها نفر ارائه می‌کند.

بررسی پایگاه داده ClinicalTrials.gov دولت آمریکا نشان می‌دهد آزمایش‌های بالینی برای دست‌کم هفت واکسن آلزایمر که در حال انجام یا تکمیل هستند طوری طراحی شده‌اند که برای خلاصی مغز از پروتئین‌های مرتبط با بیماریِ بتا آمیلوئید یا تاو سیستم ایمنی بدن را دُور بزنند. واکسن‌های آلزایمر دیگری هم در حال ساخت هستند.

علاقه مجدد به ساخت واکسن‌های آلزایمر به‌دنبال نخستین تلاش امیدوارکننده در بیش از ۲۰ سال پیش است که پس از آن که ۶ درصد داوطلبان مطالعه دچار التهاب مغزی تهدید کننده زندگی به نام مننگوانسفالیت شدند، کنار گذاشته شد.

سپس محققان به سمت مسیری امن‌تر حرکت کردند و آنتی‌بادی‌های بسیار هدفمند ساخته‌شده توسط انسان را به بیماران تزریق کردند که این آنتی‌بادی‌ها سیستم ایمنی بدن را دُور می‌زنند.

واکسن‌ لِکِمبی (Leqembi) ساخت شرکت‌های ایسای و بایوژن که به‌تازگی وارد بازار شده است و دونَنِمب (donanemab) ساخت شرکت ایلا‌ی لی‌لی که اکنون تحت بررسی نهاد ناظر بر داروی آمریکا است، دو روش درمانی این‌چنینی هستند که این دیدگاه را تقویت کردند که حذف آمیلوئید کلید مبارزه با آلزایمر در مراحل اولیه در افراد است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر