سه‌شنبه 8 خرداد 1403
27.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهابالا رفتن از پله می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا...

بالا رفتن از پله می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد

بالا رفتن از پله می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بالا رفتن از پله‌ها، مشخصاً بالا رفتن به اندازه‌ی پنج پاگرد در روز، ممکن است خطر بیماری قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

این تحقیق که در نشریه Atherosclerosis منتشر شد، داده‌های نزدیک به پانصد هزار بزرگسال را در بیش از ۱۲ سال از بیوبانک (بانک اطلاعات پزشکی) بریتانیا تجزیه و تحلیل کرد. اطلاعات مربوط به بالا رفتن از پله، عوامل جمعیت شناختی و شیوه زندگی در ابتدای مطالعه جمع‌آوری شد و شرکت‌کنندگان پس از پنج سال مجددا مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان دریافتند که بالا رفتن از بیش از پنج پاگرد (تقریباً ۵۰ پله) در روز با بیش از ۲۰ درصد کاهش خطر تصلب شرایین در مقایسه با افرادی که به‌طور منظم از پله‌ها بالا نمی‌روند، مرتبط است. دکتر ندیم ژلو، یکی از محققان این پژوهش توضیح می‌دهد که آترواسکلروز تجمع تدریجی پلاک در شریان‌ها است که در نهایت می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

این مطالعه نشان داد که مزایای سلامت قلب به‌دلیل بالارفتن از پله‌ها با وجود سایر عوامل خطر در نظر گرفته شده، از جمله خطر عوامل ژنتیکی و وضعیت قبلی سلامت قلب هم‌چنان قابل توجه است.

اما شرکت‌کنندگانی که بین شروع مطالعه و بررسی مجدد پنج سال بعد، پله‌نوردی را متوقف کرده بودند در مقایسه با افرادی که هرگز از پله‌ها بالا نمی‌رفتند، ۳۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند.

دکتر هارمونی رینولدز، متخصص قلب در مرکز پزشکی لانگون هلث دانشگاه نیویورک و داوطلب جنبش ملی انجمن قلب آمریکا به نام Go Red for Women می‌گوید:

بالا رفتن از پله‌ها ورزش بسیار خوبی است. فعالیت استقامتی قلب، ریه‌ها و سیستم گردش خون را سالم نگه می‌دارد و آمادگی کلی بدن را بهبود می‌بخشد. در نتیجه، افرادی که فعالیت بدنی منظم توصیه‌شده را انجام می‌دهند، می‌توانند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع۲، بیماری قلبی و سکته را کاهش دهند.

دکتر رینولدز اضافه می‌کند که فعال‌ماندن به تاخیر یا پیشگیری از بیماری‌ها و بیماری‌های مزمن مرتبط با پیری کمک می کند. او پیشنهاد می‌کند:

اگر بالا رفتن از پله برای شما کارساز نیست، به تمرین‌هایی فکر کنید که می‌توانید انجام دهید، مانند بلند شدن از روی صندلی بارها و بارها با استفاده از عضلات پا. این تحقیق نشان می‌دهد که همیشه لازم نیست زمان خاصی را برای ورزش اختصاص دهیم بلکه می‌توانیم مزایای سلامتی واقعی را از فعالیت عمومی هم دریافت کنیم. بالا رفتن از دست‌کم پنج پاگرد پله در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد، از جمله بالا رفتن از یک پاگرد پله در هر بار و دست‌کم پنج بار در روز.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر