شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهدسته‌بندی نشدهبانداژهای هوشمند با ارزیابی وضعیت زخم‌ها درمان هدفمند ارائه می‌دهند

بانداژهای هوشمند با ارزیابی وضعیت زخم‌ها درمان هدفمند ارائه می‌دهند

بانداژهای هوشمند با ارزیابی وضعیت زخم‌ها درمان هدفمند ارائه می‌دهند

نوع جدیدی از بانداژهای هوشمند در مؤسسه فناوری کالیفرنیا مشهور به «Caltech» ساخته شده که درمان زخم‌هایی مانند زخم‌های افراد مبتلا به دیابت را که در روند معالجه اختلال ایجاد می‌کنند و ممکن است عفونی و چرکین شوند، آسان‌تر، مؤثرتر، و کم‌هزینه‌تر می‌کند. انواع مختلفی از زخم‌های مزمن به‌ویژه زخم‌ها و سوختگی‌ها در افراد دیابتی می‌توانند در دراز‌مدت باقی بمانند و مشکلات بزرگی برای این بیماران ایجاد کنند.

بانداژهای هوشمند برخلاف یک بانداژ معمولی که ممکن است فقط از لایه‌های مواد جاذب تشکیل شده باشد از یک پلیمر انعطاف‌پذیر و کش‌مانند حاوی قطعات الکترونیکی و دارو ساخته شده‌اند. قطعات الکترونیکی این امکان را برای حسگر فراهم می‌آورند تا بر فعالیت مولکول‌هایی مانند اسید اوریک، یا لاکتات و شرایطی مانند سطح pH یا دمای زخم که ممکن است نشان‌دهنده التهاب یا عفونت باکتریایی باشد، نظارت کند.  

این بانداژ به سه روش عمل می‌کند: نخست، می‌تواند داده‌های جمع‌آوری‌شده از زخم را بدونِ‌سیم به رایانه، تبلت یا تلفن هوشمندِ نزدیک به بانداژ برای بررسی توسط بیمار یا پزشک ارسال کند. دوم، آنتی‌بیوتیک یا سایر داروهای ذخیره‌شده در بانداژ را مستقیما به محل زخم برای درمان التهاب و عفونت می‌رساند. سوم، یک میدان الکتریکی سطح پایین روی زخم ایجاد می‌کند تا رشد بافت را تحریک کرده و در نتیجه روند بهبود سریع‌تر می‌شود.

بانداژهای هوشمند نشان دادند که در مدل‌های حیوانی تحت شرایط آزمایشگاهی، می‌توانند شرایط زخم و وضعیت متابولیک حیوان را به صورت آنی مشخص کرده و هم‌چنین باعث تسریع بهبود زخم‌های عفونی مزمن، مشابه آن‌چه در انسان یافت می‌شود، گردند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر