شنبه 6 مرداد 1403
35.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهابا تغییر سریع در الگوهای رفتار جنسی در جامعه، گسترش سریع آلودگی...

با تغییر سریع در الگوهای رفتار جنسی در جامعه، گسترش سریع آلودگی با ویروس HPV حتمی است

با تغییر سریع در الگوهای رفتار جنسی در جامعه، گسترش سریع آلودگی با ویروس HPV حتمی است

دکتر سید علی آذین، متخصص پزشکی اجتماعی و فلوشیپ جنسی و سایکو-سکسولوژیست گفت:

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV عامل یکی از شایع‌ترین عفونت‌های منتقل‌شونده از راه تماس جنسی در دنیا است.

باور غلطی در بین مردم رایج است که عفونت HPV عمدتاً خطری است که زنان را تهدید می کند؛ اما باید توجه داشت که زنان و مردان هر دو می‌توانند حین رابطه جنسی با این ویروس مواجهه داشته باشند.

عارضه بسیار مهم آلودگی با این ویروس، افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان و به‌میزان کمتری سرطان آلت، مقعد و حلق در مردان است. انواعی از ویروس که شانس ابتلا به این سرطان‌ها را بیشتر می کنند اغلب بدون ضایعات زگیلی یا سایر علائم بالینی هستند. بنابراین، صرف بی‌علامت‌بودن شریک جنسی، به این معنی نیست که خطر انتقال عفونت وجود ندارد.

تقریباً همه افراد می‌توانند بالقوه در طول عمر خود در مقطعی با این ویروس آلوده شوند؛ مگر آن که رابطه جنسی متعهدانه و ثابت، تنها با یک شریک جنسی سالم داشته باشند. واکسن یکی از اقدامات لازم برای پیشگیری اولیه است؛ اما هرگز به تنهایی کافی نیست. آموزش مردم و به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر (مثل جوانان) و ایجاد درک مناسبی از خطر ابتلا و راه‌های پیشگیری یک رویکرد اساسی است که نمی‌توان از آن غفلت کرد. متاسفانه سیاستگذاران فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و حتی گاه حوزه سلامت نه تنها به این موضوع عنایت کافی ندارند، بلکه گاه فعالانه در تقابل با آن حرکت می‌کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر