جمعه 5 مرداد 1403
38.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهابه‌زودی/ تولید واکسن mRNA ایرانی

به‌زودی/ تولید واکسن mRNA ایرانی

به‌زودی/

تولید واکسن mRNA ایرانی

دکتر سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت:

امسال برای اولین بار ما شاهد رشد تولید بودیم و میزان تولید داروهای داخلی از نظر عددی به ٩٩ درصد و میزان تولید ریالی به ٨٧ درصد رسیده است. ما تکنولوژی تولید ١٠٠ درصد داروهای مورد نیازمان را داریم. اکنون تقریبا سبد بزرگی از داروهای بیولوژیک را تولید و صادر می‌کنیم.

هم‌چنین هفت واکسن کرونا را در چهار پلتفرم تولید کرده‌ایم و با واکسن‌های ایرانی کرونا، واکسیناسیون مردم کامل شد و حتی آمادگی صادرات داریم.

در تلاش هستیم در تولید انسولین خودکفا شویم و در حال حاضر دو تولیدکننده داریم و سه تولید کننده هم در مسیر نهایی تولید هستند و امیدواریم بتوانیم بخش بزرگی از انسولین‌های قلمی مورد نیاز کشور را در سال آینده از طریق تولید داخل تأمین کنیم. ٩۶ درصد داروهای بیولوژیک مصرفی و ٧٩ درصد واکسن‌های مصرفی تولید داخل است و به زودی واکسن mRNA ایرانی نیز تولید خواهد شد.

ارز ترجیحی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیرخشک به قوت خود باقیست. برای این‌که این اقلام از زنجیره خارج نشوند، شناسه‌گذاری آن‌ها را آغاز کردیم و کنترل اصالت‌شان انجام می‌شود. برنامه‌ریزی شده تا پایان سال همه تجهیزات و ملزومات مصرفی را مشمول استعلام اصالت در مراکز درمانی کنیم که کار بزرگی است.

تنها مشکلی که اکنون در حوزه تأمین دارو داریم، مشکل نقدینگی است که با دستورات رئیس‌جمهور در زمینه تخصیص ۴۰۰۰ میلیارد تومان از منابع عمومی کشور و ۵۰۰۰ میلیارد تومان از محل صادرات گاز مایع و ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی وزارت بهداشت که قرار است این ۱۰ هزار میلیارد تومان با دستور رئیس‌جمهور به حوزه سلامت تخصیص یابد و بخش زیادی از مشکلات‌مان حل می‌شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر