شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهمقالات علمی دارویی«تأثیر مرگ همسر»: مرگ همسر می‌تواند برای مردان کُشنده باشد

«تأثیر مرگ همسر»: مرگ همسر می‌تواند برای مردان کُشنده باشد

«تأثیر مرگ همسر»: مرگ همسر می‌تواند برای مردان کُشنده باشد

برای بسیاری از افراد مسن، دنیا با مرگ همسرشان به پایان می‌رسد. آن‌ها ممکن است سال‌ها سوگوار باقی بمانند تا با واقعیت فقدان کنار بیایند. با این‌حال، موارد متعددی وجود داشته که زن و شوهر تنها در عرض یک سال از مرگ یک‌دیگر مرده‌اند. این پدیده‌ای است که “تأثیر مرگ همسر” نامیده می‌شود. در حالی‌که این پدیده در مردان بالای ۸۰ سال رایج است یک مطالعه اخیر باعث تعجب شده است، زیرا مشخص شد که مردان ۶۰ ساله – گروه جوان‌تر این مطالعه – نیز عمدتا تحت تأثیر این پدیده قرار می‌گیرند.

محققان مطالعه‌ای را با هدف ردیابی تعداد کلی افرادی که تحت تأثیر مرگ همسر قرار گرفتند انجام دادند و در کمال تعجب مشاهده کردند که تعداد زیادی از مردان در دهه شصت زندگی‌شان به دلیل دل‌شکستگی ناشی از مرگ همسر مرده‌اند.

پژوهشگران دانمارک، بریتانیا، و سنگاپور از داده‌های دست‌کم یک میلیون شهروند دانمارکی ۶۵ سال به بالا استفاده کردند و دریافتند که مردان، یک سال بعد از دست‌دادن همسر ۷۰ درصد بیشتر در معرض مرگ هستند.

یافته‌های این مطالعه که در نشریه PLOS One منتشر شد نشان داد که در مقابل تنها ۲۷ درصد زنان به دلیل از دست‌دادن همسر کمتر در معرض مرگ‌و‌میر بوده‌اند.

زوج‌هایی که پیوندهای زناشویی نزدیک داشتند احتمالا پس از مرگ همسرشان در کوتاه‌مدت خواهند مُرد. علاوه‌بر این، به عهده‌گرفتن مسئولیت‌های خانه به تنهایی نیز آن‌ها را افسرده کرده و در نهایت به مرگ منجر می‌شود.

آخرین مطالعه هم‌چنین نشان داد که مرگ همسر منجر به آسیب روحی، جسمی، و رفتاری مختلف در فرد می‌شود که به نوبه خود میزان بستری‌شدن در بیمارستان و خطر مرگ‌و‌میر را افزایش می‌دهد.

این مطالعه خاطرنشان کرد که برخی عوامل دیگر مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی افراد، میزان مراقبت غیررسمی، و هم‌چنین بیماری‌هایی که از قبل به آن‌ها مبتلا بودند از عواملی هستند که می‌توانند بر پدیده “تأثیر مرگ همسر” اثرگذار باشند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر