سه‌شنبه 5 تیر 1403
28.3 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاتداخلات دارویی با برخی خوراکی‌ها می‌تواند منجر به بروز سندروم سروتونین شود

تداخلات دارویی با برخی خوراکی‌ها می‌تواند منجر به بروز سندروم سروتونین شود

تداخلات دارویی با برخی خوراکی‌ها می‌تواند منجر به بروز سندروم سروتونین شود

کارشناس اداره کل دفتر نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت سازمان غذا‌و‌دارو در مورد تداخلات دارویی با برخی از خوراکی‌ها توصیه‌ کرد:

بیماران باید برای پیشگیری از تداخلات دارو با غذا حتما به توصیه‌های داروسازان در خصوص نحوه صحیح مصرف داروها به لحاظ مصرف آن همراه غذا یا با معده خالی توجه کنند.

الناز ذوقی یکی از تداخلات دارویی با خوراکی‌ها را علف چای یا گل راعی معرفی کرد و افزود: از علف چای در ایران فرآورده‌هایی با نام‌های تجاری پرفوران، هایپران یا نروکسین جهت کنترل اختلالاتی مانند اضطراب وجود دارند.  در صورت مصرف هم‌زمان با برخی داروهای ضداضطراب و افسردگی دیگر مانند داروهای مهارکننده انتخابی سروتونین مانند سیتالوپرام، داروهای ضد افسردگی مانند نورتریپتیلین، داروهای مهارکننده مونوآمین‌اکسیداز مانند سلژیلین می‌تواند باعث بروز سندرم سروتونینی شود.

سندرم سروتونین طیفی از علائم بی‌قراری، گیجی، تعریق، لرز، اسپاسم عضلانی، تغییرات فشارخون یا عوارض شدیدتر است و بیمارانی که داروهای اعصاب و روان مصرف می‌کنند به‌دنبال بروز علائم مشکوک به‌ویژه بعد از شروع داروی جدید باید پزشک خود را مطلع کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر