جمعه 5 مرداد 1403
34 C
Tehran
خانهسازمان غذا و داروتقلبات غذایی آسیب‌زا و بیماری‌زا

تقلبات غذایی آسیب‌زا و بیماری‌زا

تقلبات غذایی آسیب‌زا و بیماری‌زا

دکتر سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت:

بحث تقلبات غذایی در دنیا بحث بزرگی است. به‌طوری‌که یکی از جلسات اجلاس سالیانه سازمان جهانی بهداشت صرفا درباره تقلبات است که عمدتا هم در حوزه دارو و غذا است. البته بحث تقلبات حوزه دارو بسیار خطرناک‌تر است. زیرا گیرنده دارو بیماری است که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارد.

ممکن است درباره یک فرآورده شکایتی مطرح شود که در این زمینه بررسی‌ها و تست‌های لازم را انجام می‌دهیم و در صورت وجود تقلب در محصول یا مغایرت با استانداردهای آن، در سطح عرضه پیگیری کرده و در صورت اثبات تقلب، طیف وسیع‌تری از محصول را بررسی می‌کنیم. به عنوان مثال تولیدکننده مدعی می‌شود که همبرگر ۵۰ درصد گوشت تولید می‌کند. حال ما بررسی می‌کنیم که آیا در سطح عرضه هم گوشت مورد استفاده در محصول ۵۰ درصد است یا این‌که ۱۰ درصد گوشت استفاده کرده و بقیه را سویا ریخته است؟ البته این‌ موارد نوعی تقلب‌شناسی است که آسیب‌زا نیست. زیرا تولیدکننده به‌جای گوشت از سویا استفاده کرده است، اما در جایی این تقلبات آسیب‌زا هستند. به‌عنوان مثال در برخی محصولات رنگ مصنوعی استفاده می‌شود که آسیب‌زاست.

بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان‌ها می‌تواند به‌دلیل عدم توجه به استانداردها و میزان شاخص‌های آلاینده‌ها در مواد غذایی باشد که نسبت به آن توجه نشده است. در حال حاضر یک سند جامع سلامت غذا در حال ابلاغ است که بر اساس آن تأمین ایمنی غذا و محصولات مورد پایش، بر عهده سازمان غذا و دارو است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر