شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاتهدید خاموش: روزانه ۳۵۰۰ نفر جان خود را به‌دلیل هپاتیت ویروسی از...

تهدید خاموش: روزانه ۳۵۰۰ نفر جان خود را به‌دلیل هپاتیت ویروسی از دست ‌می‌دهند

تهدید خاموش: روزانه ۳۵۰۰ نفر جان خود را به‌دلیل هپاتیت ویروسی از دست ‌می‌دهند

بر اساس گزارش جهانی هپاتیت ۲۰۲۴ سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تعداد جان‌باختگان به‌دلیل هپاتیت ویروسی در جهان در حال افزایش است.

داده‌های جدید از ۱۸۷ کشور نشان می‌دهد که تعداد تخمینی مرگ‌و‌میر ناشی از هپاتیت ویروسی از ۱.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۱.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. از این تعداد ۸۳ درصد به‌دلیل هپاتیت B، و ۱۷ درصد به‌علت هپاتیت C بوده است. طبق این آمار روزانه ۳۵۰۰ نفر در سراسر جهان جان خود را به‌دلیل عفونت‌های هپاتیت B و C از دست می‌دهند.

برآوردهای به‌روزشده WHO نشان می‌دهد که ۲۵۴ میلیون نفر با هپاتیت B و ۵۰ میلیون نفر با هپاتیت C در سال ۲۰۲۲ زندگی می‌کردند. نیمی از بار عفونت‌های مزمن هپاتیت B و C در بین افراد ۳۰ تا ۵۴ ساله و ۱۲ درصد در بین کودکان زیر ۱۸ سال است. مردان نیز ۵۸ درصد از کل موارد ابتلا به هپاتیت را تشکیل می‌دهند.

دکتر تدروس آدهانوم، رئیس WHO گفت: این گزارش تصویری نگران‌کننده را ترسیم می‌کند: علی‌رغم پیشرفت در سطح جهانی در پیشگیری از عفونت‌های هپاتیت، مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری در حال افزایش است زیرا هپاتیتِ تعداد بسیار کمی از مبتلایان به این بیماری تشخیص داده شده و درمان می‌شوند. WHO متعهد به حمایت از کشورها برای استفاده از تمام ابزارهایی که در اختیار دارند – با نرخ دسترسی – برای نجات انسان‌ها و تغییر این روند است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر