جمعه 29 تیر 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاتوصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت در شرایط آلودگی هوا

توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت در شرایط آلودگی هوا

توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت در شرایط آلودگی هوا

دکتر احمد اسماعیل‌زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت:

هر ساله با شروع فصل سرما با معضل آلودگی هوا به‌دلیل پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم. یافته‌های مطالعات حاکی از آن است قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ‌و‌میر همراه است. در حین تنفس ذرات معلق سمی هوا وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و بدین وسیله التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌های بدن به‌خصوص آنتی‌اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می‌شوند که به دنبال آن سلول‌های مختلف تخریب شده و خطر ابتلا به سرطان به‌ویژه سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند.

دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی می‌تواند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کند:

میوه و سبزیجات: میوه‌های زرد و نارنجی. هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز، انبه. کلم بروکلی، گل کلم و کلم برگ. میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C: پرتقال، لیموترش، نارنج، نارنگی، توت‌فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار. سبزیجات سبز تیره هم‌چون اسفناج و سبزی‌خوردن،انواع فلفل، شلغم، لبو. و پیاز و سیر

مواد غذایی حاوی امگا ۳: ماهی، گردو، خرفه و مکمل ویتامین D

شیر و مواد لبنی: شیر به‌دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم است و دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر