شنبه 6 مرداد 1403
40.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاجزئیات ساخت واکسن ترکیبی کرونا-آنفلوآنزا

جزئیات ساخت واکسن ترکیبی کرونا-آنفلوآنزا

جزئیات ساخت واکسن ترکیبی کرونا-آنفلوآنزا

مدیر تحقیق و توسعه مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان این‌که در حال حاضر صنعت تولید واکسن‌های داخل بینی یا استنشاقی در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی وجود دارد گفت:

حال اگر بتوانیم این واکسن ترکیبی را به‌صورت تزریقی و استنشاقی تولید کنیم، می‌توانیم در اوایل فصل سرما که بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا و… شایع می‌شوند، ‌با تزریق یک واکسن ترکیبی سه تا چهار بیماری را پوشش دهیم.

دکتر سید رضا بنی‌هاشمی، افزود: البته تصور نکنید که تولید این واکسن مانند تولید واکسن کرونا به‌سرعت به نتیجه می‌رسد، بلکه در بازه زمانی چهار الی پنج سال طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

 باتوجه به هزینه‌هایی که در فازهای مطالعاتی کرونا از فاز یک تا چهار انجام دادیم، ‌انجام مطالعات این واکسن ترکیبی هم هزینه‌های بالای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان را می‌طلبد که فازهای حیوانی و بالینی آن انجام شود.

در حال حاضر واکسن ترکیبی که در بازار مصرف می‌شود، واکسن آنفلوآنزا و کرونا است که از سوی شرکت مدرنا و فایزر تولید شده است. در عین حال واکسن‌های ترکیبی جزء واکسن‌هایی هستند که دنیا روی آن کار می‌کند و ایران هم جزء کشورهایی است که می‌تواند این کار را انجام دهد. تولید واکسن کرونا وظیفه‌ای عمومی بود که انجام دادیم. درباره این واکسن هم وزارت بهداشت باید کمک کرده و از ما این واکسن را خریداری کرده و حمایت کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر