شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاخلاء اطلاعاتی آمار مبتلایان اوتیسم در کشور

خلاء اطلاعاتی آمار مبتلایان اوتیسم در کشور

خلاء اطلاعاتی آمار مبتلایان اوتیسم در کشور

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به خلاء اطلاعاتی آمار مبتلایان اوتیسم در کشور گفت:

این امر در لایه‌لایه سیستم‌های سیاست‌گذاری موثر بوده است؛ زیرا وقتی آماری نباشد نه نهادهای قانون‌گذار و نه در سایر سازمان‌های حمایتی، حمایت کافی از بیماران نخواهند داشت. به‌همین دلیل درخواست داریم که امسال پروژه‌ای ذیل معاونت تحقیقات وزارت بهداشت برای بررسی آمار وضعیت بروز اوتیسم در ایران دنبال شود و ما هم به‌عنوان بازوی کمکی در این امر یاری خواهیم داد.

آماری که مراکز اوتیسم سایر کشورها در ماه جهانی اوتیسم اعلام کرده‌اند یک تولد در هر ۳۲ تولد است؛ ولی آمار ما به پیش‌بینی وزارت بهداشت یک تولد در هر ۱۰۰ تولد است. این نکته بسیار مهم است که ما در شناسایی زودهنگام و به هنگام این افراد به‌ویژه در سنین زیر دو سال از طریق وزارت بهداشت قدم برداریم. از طرفی در حال حاضر با تعداد بالایی از افراد طیف اوتیسم روبرو هستیم که مراحل کودکی را طی کردند و وارد مراحل بلوغ و بزرگسالی شدند و اکنون با انواع طیف‌های شدید، متوسط و خفیف چالش‌های اساسی برای خانواده و اجتماع و حتی خودشان ایجاد شده است.

خانواده‌ای که سال‌ها از فرزند اوتیسم خود مراقبت شبانه‌روزی انجام داده است، پس از این مدت دچار آسیب‌های شدید روحی، روانی و جسمی می‌شود و دیگر توان ادامه مراقبت از فرزند خود را ندارد و خود نیازمند حمایت است. این موضوع خارج از مشکلات معیشتی و اقتصادی این خانواده‌ها است که متأسفانه شرایط حاکم بر جامعه برای همه ملت به‌ویژه این خانواده‌ها مشکل ایجاد کرده است. بنابراین ما نیازمند توجه جدی هستیم تا مسئولین از ابتدای سال در برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه، قوه قضائیه و… این مهم را در نظر بگیرند.

سعیده صالح غفاری درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای افراد طیف اوتیسم افزود: خیلی خوشحالیم که از شهریورماه سال گذشته مصوبه شورای عالی بیمه سلامت مبنی بر پوشش‌دهی بیمه‌های توانبخشی طیف اختلال اوتیسم در کودکان زیر ۱۲ سال تا سقف ۷۰ درصد تعرفه بخش خصوصی و با میانگین تعداد جلسات مشخص برای افراد طیف اوتیسم تصویب شد و از آن پس سازمان‌های بیمه‌گر پایه موظف به اجرایی‌کردن این مصوبه شدند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر