پنج‌شنبه 10 اسفند 1402
-4 C
Tehran
خانهخواص ویتامین هاخواص شگفت‌انگیز توت فرنگی

خواص شگفت‌انگیز توت فرنگی

خواص شگفت‌انگیز توت فرنگی

اگر از طرفداران توت فرنگی نیستید، احتمالا با خواندن فواید شگفت‌انگیز این میوۀ پُرخاصیت که سرشار از ویتامین‌ها، فیبر، سطوح بالای آنتی‌اکسیدان و… است، به آن علاقمند خواهید شد.

برخی از خواص توت فرنگی:

تقویت‌کنندۀ سیستم ایمنی؛ توت فرنگی یک منبع عالی سرشار از ویتامین C است.اکثر پستانداران جز انسان توانایی تولید ویتامین C را به‌طور طبیعی دارند،به‌همین دلیل تامین نیاز روزانۀ این ویتامین بسیار مهم است.

کمک به سلامت بینایی؛ خواص آنتی‌اکسیدانی موجود در توت فرنگی ممکن است به پیشگیری از آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم که می‌تواند منجر به نابینایی در سنین بالاتر شود،کمک کند.چشمان ما به ویتامین C نیاز دارند تا از خطرات قرارگرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعۀ ماوراءبنفش شدید که به پروتئین موجود در عدسی آسیب می‌رساند، محافظت کند.

ویتامین C نقش مهمی در تقویت قرنیه و شبکیه دارد.درحالی‌که دُزهای بالای ویتامین C خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد،محققان مؤسسۀ کارولینسکا خاطرنشان کردند که این خطر مربوط به افزایش مصرف ویتامین C در مکمل‌ها است، نه در میوه و سبزیجات.

پیشگیری از سرطان؛ یک مادۀ گیاه‌شیمیایی به نام الاجیک اسید در توت فرنگی یافت می‌شود که دارای خواص ضد سرطانی مانند سرکوب سلول‌های سرطانی، و حاوی آنتی اکسیدان‌های لوتنین و زاتانسین است. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و اثرات منفی بالقوه در سلول‌ها را خنثی می‌کنند.

پیشگیری از چین و چروک صورت؛ ویتامین C موجود در توت فرنگی باعث تولید کلاژن و بهبود خاصیت ارتجاعی و و انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. محققان دانشگاه هالیم در جمهوری کره به این نتیجه رسیدند که الاجیک اسید به‌طور قابل توجهی از تخریب کلاژن و پاسخ التهابی – دو عامل اصلی در ایجاد چین و چروک سلول‌های پوست انسان پس از قرار گرفتن در معرض پرتوهای مضر UV-B جلوگیری می‌کند.

کاهش کلسترول؛ محققان در مرکز تغذیۀ بالینی و اصلاح فاکتورهای خطر در تورنتو، فواید توت فرنگی را در رژیم غذایی کاهش‌دهنده کلسترول مطالعه کرده و به این نتیجه رسیدند که افزودن توت فرنگی به رژیم غذایی باعث کاهش اکسیداتیو و چربی خون می‌شود که هر دو در بیماری قلبی و دیابت نقش دارند.

کاهش التهاب مفاصل؛ آنتی اکسیدان‌ها و مادۀ گیاه‌شیمیایی موجود در توت فرنگی ممکن است به کاهش التهاب مفاصل که باعث آرتریت و بیماری قلبی می‌شود، کمک کند. مطالعه‌ای که در دانشکدۀ بهداشت عمومی هاروارد انجام شده نشان می‌دهد زنانی که در هفته 16 عدد یا بیشتر توت فرنگی می‌خورند 14% کمتر احتمال دارد که سطوح پروتئین واکنشی C(CRP) – نشالنه‌ای از التهاب در بدن داشته باشند.

تنظیم فشار خون؛ پتاسیم، یکی دیگر از مواد مغذی سالم برای سلامت قلب است. پتاسیم به تنظیم فشار خون کمک می‌کند و حتی شاید به‌عنوان یک واسطه در برابر اثرات منفی سدیم، به کاهش فشار خون کمک کند.

سرشار از فیبر، فیبر برای هضم سالم ضروری است – یبوست و دیورتیکولیت-التهاب روده از جمله مشکلاتی است که در اثر کمبود فیبر به‌وجود می‌آید و تقریبا 50% از افراد بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فیبر به مبارزه با دیابت نوع 2 و کاهش جذب قندها (به‌عنوان مثال گلوکز) کمک می‌کند.

کمک به مدیریت وزن؛ حفظ وزن مناسب یکی از بهترین عوامل دفاعی در برابر دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی است. توت فرنگی کالری کمی دارد. بدون چربی، کم سدیم، کم قند، حاوی قندهای طبیعی است.

کمک به ارتقای سلامت قبل از زایمان؛ فولات یک نوع ویتامین B است که برای زنان باردار یا زنانی در تلاش برای بارداری هستند توصیه می‌شود.

فولات در مراحل اولیۀ بارداری برای کمک به رشد مغز، جمجمه و نخاع جنین ضروری است و اسید فولیک موجود در توت فرنگی ممکن است به جلوگیری از برخی نقص‌های مادرزادی مانند اسپینا بیفید (شکاف مادرزادی مهره‌ها به‌صورت آشکار یا پنهان) کمک کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر