شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاداروهای کاهش وزن چه بیماری‌های دیگری را می‌توانند درمان کنند؟

داروهای کاهش وزن چه بیماری‌های دیگری را می‌توانند درمان کنند؟

داروهای کاهش وزن چه بیماری‌های دیگری را می‌توانند درمان کنند؟

محققان در حال مطالعه روی داروهای پرفروش اوزمپیک و کاهش وزن وِگُوی ساخت شرکت نووُ نوردیسک هستند تا ببینند آیا این داروها می‌توانند مزایای دیگری برای سلامتی داشته باشند یا خیر.

هر دو دارو حاوی سماگلوتاید هستند؛ ماده فعال اصلی در داروهای GLP-1 که با کمک به کنترل سطوح قند خون و تحریک احساس سیری عمل می‌کنند.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که سماگلوتاید هم‌چنین ممکن است خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را نیز کاهش دهد و پیشرفت بیماری کلیوی را در بیماران دیابتی به تاخیر بیندازد.

بیماری‌های دیگری که تحت آزمایش با داروهای GLP-1 قرار دارند عبارتند از:

*بیماری مزمن کلیوی. داروی تیزرپاتید (tirzepatide) ساخت شرکت ایلای لی‌لی در یک مطالعه فاز نهایی برای بیماران مزمن کلیوی مبتلا به چاقی قرار دارد. این دارو هم‌چنین برای افراد چاق مبتلا به نارسایی قلبی نیز در حال آزمایش است.

*اختلالات عصبی. محققان دانمارکی در حال آزمایش سماگلوتاید برای پرفشاری داخل جمجمه به‌صورت ناشناخته (IIH) هستند.

*بیماری آلزایمر. آزمایش با سماگلوتاید در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر اولیه و مبتلایان به کبد چرب استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) توسط شرکت نووُ نوردیسک در حال انجام است.

*بیماری پارکینسون. محققان بیمارستان دانشگاه تولوز واقع در فرانسه در حال آزمایش داروی lixisenatide با نام تجاری Adlyxin ساخت شرکت سانوفی به‌عنوان یک داروی ضد پارکینسون در مراحل اولیه هستند. Adlyxin برای درمان دیابت نوع2 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*آپنه خواب. شرکت ایلای لی‌لی با داروی تیزرپاتید در حال آزمایش بر روی مبتلایان به آپنه خواب است.

*سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS). محققان بیمارستان زنان در لس آنجلس دریافتند که لیراگلوتاید ماده فعال در داروهای  Victoza و Saxenda به‌طوری قابل‌توجه به کاهش سطح تستوسترون در زنان چاق مبتلا به PCOS، شایع‌ترین اختلال هورمونی در زنان در سنین باروری کمک می‌کند.

*آرتروز زانو. ایلای لی‌لی در حال مطالعه با داروی آزمایشی retatrutide در بیماران دارای اضافه‌وزن مبتلا به استئوآرتریت زانو، یک بیماری وخیم‌شونده مفصلی است.

*اعتیاد به الکل. Rigshospitalet، مرکز روانپزشکی دانشگاه کپنهاگ در حال بررسی این است که آیا درمان با سماگلوتاید به کاهش مصرف الکل در 108 بیمار مبتلا به اختلال مصرف الکل و چاقی کمک می‌کند یا خیر.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر