جمعه 5 مرداد 1403
38.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاداروی tarlatamab برای مبتلایان به سرطان ریه سلول کوچک مورد تایید قرار...

داروی tarlatamab برای مبتلایان به سرطان ریه سلول کوچک مورد تایید قرار گرفت

داروی tarlatamab برای مبتلایان به سرطان ریه سلول کوچک مورد تایید قرار گرفت

سازمان غذا‌و‌داروی آمریکا (FDA) به ایمنی‌درمانی هدفمند شرکت امژن با نام تارلاتاماب (tarlatamab) برای بزرگسالان مبتلا به مراحل پیشرفته سرطان ریه سلول کوچکِ سخت‌درمان که بیماری‌شان با وجود شیمی‌درمانی بدتر شده است، تاییدیه تسریع‌شده اعطا کرد.

تارلاتاماب که با نام تجاری ایمدلترا (Imdelltra) به بازار عرضه می‌شود بخشی از خط تولید آنتی‌بادی‌های امژن با دو فعالیت اختصاصی است که برای اتصال به یک سلول سرطانی و یک سلول ایمنی طراحی شده و آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن بتواند سرطان را از بین ببرد.

نتایج یک مطالعه فاز میانی که سال گذشته در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد نشان می‌دهد که تومورها در ۴۰ درصد از بیمارانی که هر دو هفته یک‌بار دُز ۱۰ میلی‌گرمی از تارلاتاماب را به‌صورت انفوزیون داخل وریدی دریافت کردند، کوچک شدند.

در کارآزمایی‌های بالینی، شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو سندروم آزادسازی سیتوکین بود؛ یک وضعیت به‌طور بالقوه خطرناک که زمانی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن به‌شدت به عفونت یا داروهای ایمنی‌درمانی پاسخ می‌دهد.

به گفته تحلیلگران وال استریت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن مطالعات، تارلاتاماب می‌تواند سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار فروش داشته باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر