شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهادستگاه رباتیک نرم و پوشیدنی راه‌رفتن را برای افراد مبتلا به بیماری...

دستگاه رباتیک نرم و پوشیدنی راه‌رفتن را برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بهبود می‌بخشد

دستگاه رباتیک نرم و پوشیدنی راه‌رفتن را برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بهبود می‌بخشد

در جا خشک‌شدن (Freezing) یکی از شایع‌ترین و ناتوان‌کننده‌ترین علائم بیماری پارکینسون است، یک اختلال عصبی که بیش از ۹ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. هنگامی‌که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در جا خشک می‌شوند، به‌طور ناگهانی توانایی حرکت پاهای خود را از دست می‌دهند، که اغلب در اواسط گام، و در نتیجه یک سری مراحل مقطع ایجاد می‌شود و تا زمانی‌که فرد به‌طور کامل متوقف شود، کوتاه‌تر می‌شوند. این مشکلات یکی از بزرگ‌ترین عوامل سقوط در میان افرادی است که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند.

امروزه، در جا خشک‌شدن با طیف وسیعی از درمان‌های دارویی، جراحی یا رفتاری درمان می‌شود که هیچ‌کدام به‌طور خاص مؤثر نیستند.

محققان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی جان آ. پالسون (SEAS) هاروارد و کالج علوم بهداشت و توانبخشی سارجنت دانشگاه بوستون از یک ربات نرم و پوشیدنی برای کمک به فرد مبتلا به پارکینسون استفاده کرده‌اند تا بدون در جا خشک‌شدن راه برود. تن‌پوش رباتیک که در اطراف باسن و ران‌ها پوشیده می‌شود، با حرکت پاها فشار ملایمی را به باسن وارد می‌کند که به بیمار کمک می‌کند گام بلندتری داشته باشد.

این دستگاه مشکل در جا خشک‌شدن بیماران را در حین راه‌رفتن کاملاً از بین می‌برد و به آن‌ها اجازه می‌داد سریع‌تر و بیشتر از حد ممکن راه بروند.

این تحقیق پتانسیل رباتیک نرم را برای درمان این علامت ناامیدکننده و بالقوه خطرناک بیماری پارکینسون نشان می‌دهد و می‌تواند به افرادی که با این بیماری زندگی می‌کنند این امکان را بدهد که نه تنها تحرک بلکه استقلال خود را بازیابند.

نتایج این پژوهش در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر