چهارشنبه 2 اسفند 1402
7.8 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییدلایل کبد چرب و راهکارهایی مناسب برای درمان

دلایل کبد چرب و راهکارهایی مناسب برای درمان

دلایل کبد چرب و راهکارهایی مناسب برای درمان

چربی در کبد معمولا زمانی ایجاد می‌شود که فرد چربی و قند بیشتر از حد مجاز مصرف می‌کند. این امر در افراد دارای اضافه‌وزن و چاق شایع‌تر است اما می‌تواند در بزرگسالان با وزن بدن استاندارد نیز رخ دهد. اگر میزان چربی کبد بیش از پنج درصد باشد، آن کبد جزء کبد چرب محسوب می‌شود. به‌طور کلی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب هیچ علامتی ندارند. با وجودِاین، برخی افراد درد در ناحیه شکم در سطح کبد، احساس خستگی و ناخوش‌احوالی عمومی را گزارش می‌کنند.

چاقی شایع‌ترین علت بیماری کبد چرب در کانادا است. در سال ۲۰۱۸ تقریبا ۳۰ درصد از کانادایی‌های ۱۸ سال به بالا (حدود ۷.۳ میلیون بزرگسال) با گزارش قد و وزن‌شان در طبقه‌بندی افراد دارای اضافه‌وزن یا چاق قرار گرفتند.

علاوه بر چاقی، علل تغذیه‌ای و سایر عوامل بیماری کبد چرب عبارتند از:

محرومیت غذایی و سوءتغذیه پروتئینی- عدم‌تحرک کافی- تغذیه کامل به‌طور تزریقی (رساندن مواد خوراکی به فرد از راه رگ)- جراحی بای‌پس روده برای کاهش وزن- کاهش وزن سریع- ابتلا به دیابت- مقاومت به انسولین و فشار خون بالا- هیپرلیپیدمی (افزایش چربی خون)- عوامل ژنتیکی- و داروها و مواد شیمیایی.

مصرف بیش از حد قند و چربی اشباع‌شده می‌تواند تأثیری مشابه با مصرف الکل برای تجمع چربی در کبد داشته باشد. دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت (WHO) به بزرگسالان و کودکان توصیه می‌کند مصرف روزانه قندهای اضافه‌شده را به کمتر از ۱۰ درصد از کل مقدار انرژی ورودی به بدن کاهش دهند. این مقدار کمتر از ۵۰ گرم قند اضافه‌شده در روز است.

فعالیت بدنی یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای درمان کبد چرب است. تشخیص تفاوت بین فعالیت بدنی یا تحرک کافی و ورزش، نخستین گام برای داشتن یک سبْک زندگی پُر از تحرکِ بیشتر است. در حالی‌که ورزش‌کردن فعالیتی است که بهتر است با شدت متوسط تا زیاد و یک روال منظم انجام شود، هدف از فعالیت بدنی در این‌جا انجام هر کاری است که می‌تواند فرد را به تحرک بیشتر وادارد. هیدراته‌کردن بدن در حین تحرک جسمی نیز بسیار مهم است. بنابراین همراه‌داشتن بطری آب در هنگام هر فعالیت بدنی توصیه می‌شود.

و سرانجام خواب: خواب بر بخش‌های زیادی از زندگی از جمله سلامت روان تأثیر می‌گذارد و به اندازه درست‌خوردن و فعالیت بدنی کافی در طول روز حائز اهمیت است. بسیاری از کانادایی‌ها به اندازه کافی نمی‌خوابند و تأثیر این موضوع بر سلامت کبد آن‌ها قابل‌مشاهده است.

توصیه وزارت بهداشت کانادا ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب برای بزرگسالان، ۹ تا ۱۱ ساعت خواب برای کودکان ۵ تا ۱۳ ساله، و ۸ تا ۱۰ ساعت خواب برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله در شب است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر