شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییدوره کمون کرونا و آنفلوآنزا

دوره کمون کرونا و آنفلوآنزا

دوره کمون کرونا و آنفلوآنزا

دکتر بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست گفت:

دوره کمون آنفلوآنزا حدود سه تا پنج روز است. این درحالی است که درباره کرونا این دوره کمون مقداری طولانی‌تر بوده و تا ۱۵ روز هم ممکن است تا زمان ظهور علائم بیماری طول بکشد.

در عین‌حال، هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا انتقال عفونت در دوره کمون اتفاق می‌افتد؛ به‌طوری که فرد ممکن است بدون علامت باشد، اما می‌تواند بیماری را منتقل کند.

بر همین اساس هم بر استفاده از ماسک در زمان شیوع این بیماری‌ها تاکید می‌شود. بحث شستن دست‌ها نیز مهم است که البته درباره آنفلوآنزا بیش از کرونا نیز اهمیت دارد و این توصیه‌ها به این دلیل است که میزان انتقال در دوره بی‌علامت یا کمون بیماری کمتر شود.

از نظر علائم، ظاهر آنفلوآنزا تفاوت چندانی با کرونا ندارد. در آنفلوآنزا هم در وهله اول علائمی مانند تب، آبریزش بینی، سوزش و درد گلو پدیدار شده و بعد به‌تدریج سرفه ظاهر می‌شود و اگر بیماری به سمت شدید شدن رود، علائم تنفسی شدیدتر را خواهیم داشت که ممکن است بیمار در این شرایط نیاز به بستری داشته باشد.

افرادی که به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند مانند مبتلایان دیابت، سرطان و … یا افراد سالمند و زنان باردار بهتر است که همان زمان که علائم و بیماری در آن‌ها شروع می‌شود، به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوند؛ به‌طور کلی هم هر کس که احساس می‌کند علائمش رو به بدتر شدن است، به گونه‌ای که دارد تنگی نفس پیدا می‌کند، سرفه‌هایش بیش از حد زیاد شده و اذیت‌کننده است، بهتر است که به پزشک مراجعه کنند. جوانان و افرادی که بیماری خاصی ندارند، در منزل استراحت کنند، تب‌برهای ساده‌ای مانند استامینوفن و مایعات زیاد مصرف کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر