شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاراهکارهایی برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها در دوران سالمندی

راهکارهایی برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها در دوران سالمندی

راهکارهایی برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها در دوران سالمندی

دکتر حسین رفیعی‌نژاد، متخصص طب سالمندی درباره راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری پروستات و پوکی استخوان در دوران سالمندی گفت:

غده پروستات در سنین بالای ۴۵ سال خود به خود بزرگ می‌شود. اگر روش زندگی صحیح باشد یعنی فرد دخانیات و مشروبات الکلی و غذا‌های چرب مصرف نکند و بیماری فشار خون و دیابت هم نداشته باشد و فعالیت مستمر کند مسلماً دچار بزرگی پروستات نمی‌شود.

معاینات مکرر پروستات بعد از سنین ۶۰ سالگی را ضروری است. عارضه خوش‌خیم پروستات با ورزش و غذا‌های کم‌نمک و کم‌چرب و دوری‌کردن از عادات ناپسند مشکلی ایجاد نمی‌کند و اگر هم مشکل خاصی ایجاد شد با معاینات تشخیص داده می‌شود و به صورت سرپایی درمان خواهد شد.

شکستگی‌های خود به خودی و نازک بودن استخوان‌ها در سنین سالمندی باعث شکستگی لگن می‌شود، اما با انجام آزمایشات قبل از سنین ۶۰ سالگی در آقایان و سن یائسگی در خانم‌ها قابل تشخیص است و می‌توان جلوی آن را گرفت.

افسردگی در دوران سالمندی اگر به موقع تشخیص داده نشود فرد را وارد یک چرخه معیوب می‌کند به‌طوری‌که هر چقدر فرد گوشه‌گیر‌تر شود هجوم افکار ناگوار و تفکرات منفی به احساسات او بیشتر می‌شود و بنابراین بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

اختلالات شناختی که در رأس آن آلزایمر قرار دارد ناشی از زندگی شهری و تغذیه نامناسب و بی‌تحرکی و عدم کار فکری است و راه‌های فراوانی هم برای پیشگیری از این موضوع وجود دارد از جمله این‌که تحرک و تعاملات اجتماعی فرد زیاد باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر