شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهارقابت اقتصادی نابرابر داروخانه‌های دولتی با خصوصی

رقابت اقتصادی نابرابر داروخانه‌های دولتی با خصوصی

رقابت اقتصادی نابرابر داروخانه‌های دولتی با خصوصی

دکتر سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان این‌که رقابت اقتصادی داروخانه‌های دولتی و خصوصی نابرابر است، گفت:

طبق آخرین آمارها حدود ۵۲ درصد اقتصاد دارویی کشور در دست داروخانه‌های دولتی است که حداکثر ۱۰۰۰ داروخانه را در کشور شامل می‌شوند. بعد از وقوع کمبودهای دارویی طی دو سال اخیر، بخش خصوصی کوچک‌تر و بخش دولتی عملا بزرگ‌تر شده است و در این شرایط هم وقتی دارویی در جامعه کم است، اما داروخانه‌های دولتی آن را دارند، اعلام می‌شود که داروخانه‌های دولتی را افزایش دهیم تا دسترسی مردم بیشتر شود.

بنابراین یک سیکل معیوب شکل می‌گیرد؛ به‌طوری که دولت داروهای کمیاب را به داروخانه خصوصی ارائه نمی‌دهد، اما در داروخانه‌های دولتی‌ این داروها وجود دارند و باز هم گفته می‌شود که داروخانه‌های دولتی را بیشتر کنیم تا دسترسی مردم افزایش یابد. در عین‌حال از طرفی فارغ‌التحصیلان دارویی زیاد می‌شوند، اما بر تعداد داروخانه‌های دولتی افزوده شده و در این شرایط نظام دارویی با این اقدامات از بین می‌رود.

باید توجه کرد که در زمینه داروخانه‌های دولتی دو مشکل داریم: هم افزایش تعداد آن‌ها و هم افزایش گردش اقتصادی آن‌ها از مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد؛ به‌طوری که حتی اگر تعداد داروخانه‌های دولتی زیاد هم نشود، با وقوع کمبودهای دارویی، دولت تمام داروهای کمیاب را ابتدا برای داروخانه‌های دولتی اعم از هلال‌احمر، ۲۹ فروردین، ۲۹ آبان و داروخانه‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و… ارسال می‌کند و دیگر دارویی به بخش خصوصی نمی‌رسد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر