شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاروند افزایشی آمار اهدای عضو در کشور

روند افزایشی آمار اهدای عضو در کشور

روند افزایشی آمار اهدای عضو در کشور

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت درباره اعمال پیوند عضو در سال ۱۴۰۱ گفت:

با همیاری، تلاش شبانه‌روزی و بی‌دریغ پرسنل توانمند و زحمتکش واحدهای شناسایی، فراهم‌آوری و پیوند اعضای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال  ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۵۰۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور تحت عمل پیوند اعضا قرار گرفتند.

از این تعداد بیشترین پیوند مربوط به پیوند کلیه با ۲۴۳۰ نفر و پس از آن کبد با ۸۹۳ پیوند بوده که این تعداد‌ سابقه‌ترین رقم از ابتدای تاریخ پیوند در کشور به‌طور سالیانه بوده است.

در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۱۶ درصدی  بیماران پیوند کلیه به نسبت سال ۱۳۹۸ (قبل از شیوع بیماری کرونا) در کشور بوده‌ایم. هم‌چنین در سال ۱۴۰۱ نرخ رشد اهداکنندگان مرگ مغزی (PMP) برابر با ۱۲.۲ بوده که نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است.

کتاب مدیریت فراهم‌آوری و پیوند، اولین و تنها مرجع آموزش اهدای عضو و پیوند در ایران که برای متخصصان، پزشکان، پرستاران، مددکاران این حوزه  بسیار کاربردی است، توسط مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها منتشر شده است.

در این  کتاب مطالب مهمی از جمله  شناسایی و تشخیص بیمار مرگ مغزی، مراقبت از  ارگان‌ها، انواع  مرگ، رضایت از  خانواده، قوانین موجود و سایر موارد یک اهدا از زمان مرگ اهدا کننده تا زمان پیوند عضو در گیرنده تحت پوشش قرار گرفته و تمامی نکات لازم  ارائه شده است. این کتاب توسط نویسندگان سرشناسی از سراسر جهان که دارای تجربه وافری در زمینه اهدا و فراهم‌آوری اعضای پیوندی هستند تدوین شده  و در کشورهای  متعددی به‌عنوان  کتاب مرجع در این زمینه مورد مطالعه و تدریس قرار گرفته  است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر