شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهدسته‌بندی نشدهرژیم غذایی سرشار از منیزیم سلامت مغز را ارتقا، و خطر زوال‌عقل...

رژیم غذایی سرشار از منیزیم سلامت مغز را ارتقا، و خطر زوال‌عقل را به‌ویژه در زنان کاهش می‌دهد

رژیم غذایی سرشار از منیزیم سلامت مغز را ارتقا، و خطر زوال‌عقل را به‌ویژه در زنان کاهش می‌دهد

یک مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از منیزیم ممکن است به ارتقای سلامت مغز کمک کرده و خطر ابتلا به زوال شناختی و زوال‌عقل را به‌ویژه در زنان کاهش دهد. مطالعات قبلی نشان داده است که مکمل‌های ویتامین D می‌توانند خطر ابتلا به زوال‌عقل را کاهش دهند؛ بیماری‌ای که حدود ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. اکنون، نتایج این تحقیق جدید نیز ارتباطی را بین مصرف منیزیم و سلامت مغز نشان می‌دهد.

محققان مرکز ملی اپیدمیولوژی و سلامت جمعیت دانشگاه ملی استرالیا (ANU) تأثیر منیزیم و سلامت مغز را با آنالیز داده‌های بیش از شش هزار شرکت‌کننده ۴۰ تا ۷۳ ساله که از نظر شناختی سالم بودند، ارزیابی کردند. سن مغز افرادی که روزانه ۵۵۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف می‌کردند با افرادی که حدود ۳۵۰ میلی‌گرم منیزیم در روز مصرف می‌کردند، مقایسه و مشخص شد شرکت‌کنندگانی که مقادیر بالاتری از منیزیم را مصرف می‌کردند تا زمانی‌که به ۵۵ سالگی رسیدند، سن مغزشان یک سال جوان‌تر از سن بدن‌شان بود.

فواید رژیم غذایی حاوی منیزیم در زنان به‌ویژه بعد از سن یائسگی نیز بیشتر بود که این امر می‌تواند به دلیل خواص ضدالتهابی آن باشد. هم‌چنین افزایش ۴۱ درصدی مصرف منیزیم ممکن است منجر به کوچک‌شدنِ کمترِ مغز مرتبط با افزایش سن شود.

منیزیم یک ماده معدنی بسیار ضروری است که مسئول واکنش‌های شیمیایی در بدن افراد است. برخی از مواد غذایی غنی از منیزیم: غلات کامل، آجیل، دانه‌ها، حبوبات، سبزیجات و چند میوه از جمله، تمشک، کیوی، آووکادو، خربزۀ درختی، طالبی، گریپ‌فروت، و انجیر خشک است.

دکتر ایلیجیک، محقق ارشد این مطالعه گفت: از آن‌جایی که هیچ درمان قطعی برای زوال‌عقل وجود ندارد و توسعه درمان‌های مبتنی بر دارو طی ۳۰ سال گذشته موفقیت‌ چندانی نداشته است، پیشگیری به‌عنوان یک رویکرد مؤثر برای رسیدگی به این موضوع توصیه می‌شود. این تحقیق مزایای بالقوۀ رژیم غذایی سرشار از منیزیم و نقشی را که این ماده معدنی در ارتقای سلامت مغز ایفا می کند، برجسته می‌کند. یافته‌های این تحقیق می‌تواند برای مشاوره بیماران در مورد مزایای افزایش مصرف منیزیم از طریق رژیم غذایی سالم و نظارت بر سطح منیزیم برای جلوگیری از کمبود آن مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این تحقیق در نشریه the European Journal of Nutrition منتشر شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر